Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran
Hakikat dunia tanpa sempadan dan perkampungan global menuntut semua pihak untuk bersaing di pentas global. Dunia pendidikan akan datang menjanjikan masa depan yang jauh lebih mencabar. Keadaan ini berlaku akibat wujudnya jaringan komunikasi dan perkembangan ilmu serta maklumat yang semakin hebat dan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2818/1/paper9Baharom.pdf |
_version_ | 1825740039651328000 |
---|---|
author | Mohamad, Hj. Baharom |
author_facet | Mohamad, Hj. Baharom |
author_sort | Mohamad, Hj. Baharom |
collection | UUM |
description | Hakikat dunia tanpa sempadan dan perkampungan global menuntut semua pihak untuk bersaing di pentas global. Dunia pendidikan akan datang menjanjikan masa depan yang jauh lebih mencabar. Keadaan ini berlaku akibat wujudnya jaringan komunikasi dan perkembangan ilmu serta maklumat yang semakin hebat dan pantas. Perkembangan ilmu dan maklumat ini membawa kepada penciptaan teknologi canggih, perkhidmatan cekap dan pengurusan moden (Ishak 2001). Implikasi daripada perkara tersebut ialah berlakunya satu perubahan cara dan gaya belajar baru yang menjadi satu cabaran besar kepada pemimpin pengajaran. Justeru, kepimpinan pengajaran dalam ICT adalah didapati mustahak dalam membantu menjayakan matlamat tersebut (Baharom 2004). Dalam konteks ini, kejayaan penjanaan dan pelaksanaan ICT banyak bergantung kepada kepimpinan pengajaran dari segi kepimpinan mereka di peringkat akar umbinya. Mereka seharusnya dapat menghadapi dan menangani permasalahan yang berkaitan langkah-langkah penyelesaian dengan bijaksana, berkualiti, cekap, bertrampilan, berkesan, produktif dan memberi manfaat yang maksimum kepada dunia pendidikan. Kertas kerja ini mengajak pemimpin pengajaran membuat refeleksi terhadap peranan dan tanggungjawab yang dilaksanakan mereka sepanjang dekad yang lalu serta pada alaf baru ini dalam menjana pelaksanaan ICT di sekolah. |
first_indexed | 2024-07-04T05:20:11Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | uum-2818 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-07-04T05:20:11Z |
publishDate | 2004 |
record_format | eprints |
spelling | uum-28182011-05-18T07:34:27Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2818/ Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran Mohamad, Hj. Baharom LB Theory and practice of education Hakikat dunia tanpa sempadan dan perkampungan global menuntut semua pihak untuk bersaing di pentas global. Dunia pendidikan akan datang menjanjikan masa depan yang jauh lebih mencabar. Keadaan ini berlaku akibat wujudnya jaringan komunikasi dan perkembangan ilmu serta maklumat yang semakin hebat dan pantas. Perkembangan ilmu dan maklumat ini membawa kepada penciptaan teknologi canggih, perkhidmatan cekap dan pengurusan moden (Ishak 2001). Implikasi daripada perkara tersebut ialah berlakunya satu perubahan cara dan gaya belajar baru yang menjadi satu cabaran besar kepada pemimpin pengajaran. Justeru, kepimpinan pengajaran dalam ICT adalah didapati mustahak dalam membantu menjayakan matlamat tersebut (Baharom 2004). Dalam konteks ini, kejayaan penjanaan dan pelaksanaan ICT banyak bergantung kepada kepimpinan pengajaran dari segi kepimpinan mereka di peringkat akar umbinya. Mereka seharusnya dapat menghadapi dan menangani permasalahan yang berkaitan langkah-langkah penyelesaian dengan bijaksana, berkualiti, cekap, bertrampilan, berkesan, produktif dan memberi manfaat yang maksimum kepada dunia pendidikan. Kertas kerja ini mengajak pemimpin pengajaran membuat refeleksi terhadap peranan dan tanggungjawab yang dilaksanakan mereka sepanjang dekad yang lalu serta pada alaf baru ini dalam menjana pelaksanaan ICT di sekolah. 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2818/1/paper9Baharom.pdf Mohamad, Hj. Baharom (2004) Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran. In: ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL4), 13 - 15 Disember 2004, Grand Plaza Parkroyal, Penang. (Unpublished) |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Mohamad, Hj. Baharom Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran |
title | Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran |
title_full | Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran |
title_fullStr | Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran |
title_full_unstemmed | Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran |
title_short | Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran |
title_sort | kepimpinan pendidikan dalam ict refleksi kepada kepimpinan pengajaran |
topic | LB Theory and practice of education |
url | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2818/1/paper9Baharom.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohamadhjbaharom kepimpinanpendidikandalamictrefleksikepadakepimpinanpengajaran |