Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran

Hakikat dunia tanpa sempadan dan perkampungan global menuntut semua pihak untuk bersaing di pentas global. Dunia pendidikan akan datang menjanjikan masa depan yang jauh lebih mencabar. Keadaan ini berlaku akibat wujudnya jaringan komunikasi dan perkembangan ilmu serta maklumat yang semakin hebat dan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamad, Hj. Baharom
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2818/1/paper9Baharom.pdf
_version_ 1825740039651328000
author Mohamad, Hj. Baharom
author_facet Mohamad, Hj. Baharom
author_sort Mohamad, Hj. Baharom
collection UUM
description Hakikat dunia tanpa sempadan dan perkampungan global menuntut semua pihak untuk bersaing di pentas global. Dunia pendidikan akan datang menjanjikan masa depan yang jauh lebih mencabar. Keadaan ini berlaku akibat wujudnya jaringan komunikasi dan perkembangan ilmu serta maklumat yang semakin hebat dan pantas. Perkembangan ilmu dan maklumat ini membawa kepada penciptaan teknologi canggih, perkhidmatan cekap dan pengurusan moden (Ishak 2001). Implikasi daripada perkara tersebut ialah berlakunya satu perubahan cara dan gaya belajar baru yang menjadi satu cabaran besar kepada pemimpin pengajaran. Justeru, kepimpinan pengajaran dalam ICT adalah didapati mustahak dalam membantu menjayakan matlamat tersebut (Baharom 2004). Dalam konteks ini, kejayaan penjanaan dan pelaksanaan ICT banyak bergantung kepada kepimpinan pengajaran dari segi kepimpinan mereka di peringkat akar umbinya. Mereka seharusnya dapat menghadapi dan menangani permasalahan yang berkaitan langkah-langkah penyelesaian dengan bijaksana, berkualiti, cekap, bertrampilan, berkesan, produktif dan memberi manfaat yang maksimum kepada dunia pendidikan. Kertas kerja ini mengajak pemimpin pengajaran membuat refeleksi terhadap peranan dan tanggungjawab yang dilaksanakan mereka sepanjang dekad yang lalu serta pada alaf baru ini dalam menjana pelaksanaan ICT di sekolah.
first_indexed 2024-07-04T05:20:11Z
format Conference or Workshop Item
id uum-2818
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T05:20:11Z
publishDate 2004
record_format eprints
spelling uum-28182011-05-18T07:34:27Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2818/ Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran Mohamad, Hj. Baharom LB Theory and practice of education Hakikat dunia tanpa sempadan dan perkampungan global menuntut semua pihak untuk bersaing di pentas global. Dunia pendidikan akan datang menjanjikan masa depan yang jauh lebih mencabar. Keadaan ini berlaku akibat wujudnya jaringan komunikasi dan perkembangan ilmu serta maklumat yang semakin hebat dan pantas. Perkembangan ilmu dan maklumat ini membawa kepada penciptaan teknologi canggih, perkhidmatan cekap dan pengurusan moden (Ishak 2001). Implikasi daripada perkara tersebut ialah berlakunya satu perubahan cara dan gaya belajar baru yang menjadi satu cabaran besar kepada pemimpin pengajaran. Justeru, kepimpinan pengajaran dalam ICT adalah didapati mustahak dalam membantu menjayakan matlamat tersebut (Baharom 2004). Dalam konteks ini, kejayaan penjanaan dan pelaksanaan ICT banyak bergantung kepada kepimpinan pengajaran dari segi kepimpinan mereka di peringkat akar umbinya. Mereka seharusnya dapat menghadapi dan menangani permasalahan yang berkaitan langkah-langkah penyelesaian dengan bijaksana, berkualiti, cekap, bertrampilan, berkesan, produktif dan memberi manfaat yang maksimum kepada dunia pendidikan. Kertas kerja ini mengajak pemimpin pengajaran membuat refeleksi terhadap peranan dan tanggungjawab yang dilaksanakan mereka sepanjang dekad yang lalu serta pada alaf baru ini dalam menjana pelaksanaan ICT di sekolah. 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2818/1/paper9Baharom.pdf Mohamad, Hj. Baharom (2004) Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran. In: ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL4), 13 - 15 Disember 2004, Grand Plaza Parkroyal, Penang. (Unpublished)
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohamad, Hj. Baharom
Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran
title Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran
title_full Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran
title_fullStr Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran
title_full_unstemmed Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran
title_short Kepimpinan pendidikan dalam ICT - Refleksi kepada kepimpinan pengajaran
title_sort kepimpinan pendidikan dalam ict refleksi kepada kepimpinan pengajaran
topic LB Theory and practice of education
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2818/1/paper9Baharom.pdf
work_keys_str_mv AT mohamadhjbaharom kepimpinanpendidikandalamictrefleksikepadakepimpinanpengajaran