Kepuasan kerja guru: Adakah ianya dipengaruhi oleh tingkahlaku kepemimpinan yang ditunjukkan oleh guru besar?
Kajian dilakukan untuk mengenalpasti tingkahlaku kepimpinan guru besar yang dapat meningkatkan kepuasan dan keberksanan kerja guru di sekolah kebangsaan di negeri kedah. Sejumlah 361 orang guru di sekolah kebangsaan di negeri Kedah nterlibat dalam kajian yang menggunakan kaedah tinjauan keratan rent...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2878/1/paper1yahya_don.pdf |
Summary: | Kajian dilakukan untuk mengenalpasti tingkahlaku kepimpinan guru besar yang dapat meningkatkan kepuasan dan keberksanan kerja guru di sekolah kebangsaan di negeri kedah. Sejumlah 361 orang guru di sekolah kebangsaan di negeri Kedah nterlibat dalam kajian yang menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas berdasarkan soal selidik yang diedarkan. Kepimpinan transformasional, kepimpinan transaksional dan kepimpinan laisez-faire merupakan aspek tingkahlaku kepimpinan yang dikaji. Dapatan kajian mendapati kepuasan kerja dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran guru dalam bilik darjah mempunyai hubungan yang signifikan dengan dimensi-dimensi di dalam kepimpinan transformasional dan transaksional. Analisis regresi stepwise mendapati guru besar yang dapat mencetus motivasi dan bertimbang rasa menjadi peramal yang berkesan ka atas peningkatan keberkesanan dan kepuasan kerja seseorang guru. Hasil kajian ini memberi pemahaman mengenai isu-isu dan strategi kepimpinan dalam pendidikan yang perlu di beri penekanan oleh pentadbir sekolah untuk memastian tahap keberkesanan pengajaran dan komitmen kerja guru berada di tahap yang tinggi. |
---|