Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia

Tujuan - Kajian ini dijalankan bagi menerokai proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di sekolah menengah agama kerajaan di Malaysia. Kajian lampau menunjukkan terdapat masalah pencapaian hafazan dalam kalangan murid tahfiz berpunca daripada kelemahan memilih kaedah pembelajaran...

সম্পূর্ণ বিবরণ

গ্রন্থ-পঞ্জীর বিবরন
প্রধান লেখক: Mohd Fakhruddin, Fathiyah, Che Ishak, Sharini, Suhid, Asmawati, Mohd Ayub, Ahmad Fauzi, Che Hassan, Norlizah, Abd Mutalib, Lukman, Wan Jaafar, Wan Marzuki
বিন্যাস: প্রবন্ধ
ভাষা:English
প্রকাশিত: Universiti Utara Malaysia Press 2020
বিষয়গুলি:
অনলাইন ব্যবহার করুন:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28924/1/MJLI%2017%2002%202020%20311-340.pdf
_version_ 1825805888962691072
author Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Che Ishak, Sharini
Suhid, Asmawati
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Che Hassan, Norlizah
Abd Mutalib, Lukman
Wan Jaafar, Wan Marzuki
author_facet Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Che Ishak, Sharini
Suhid, Asmawati
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Che Hassan, Norlizah
Abd Mutalib, Lukman
Wan Jaafar, Wan Marzuki
author_sort Mohd Fakhruddin, Fathiyah
collection UUM
description Tujuan - Kajian ini dijalankan bagi menerokai proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di sekolah menengah agama kerajaan di Malaysia. Kajian lampau menunjukkan terdapat masalah pencapaian hafazan dalam kalangan murid tahfiz berpunca daripada kelemahan memilih kaedah pembelajaran yang sesuai. Metodologi - Pendekatan kualitatif dengan kaedah kajian kes dipilih kerana ia dapat meneroka secara terperinci kes atau fenomena yang khusus iaitu proses dan kaedah pembelajaran tahfiz yang digunakan oleh murid. Teknik persampelan bertujuan digunakan bagi memilih peserta kajian yang dapat menjawab persoalan kajian. Seramai 12 orang murid terlibat sebagai peserta kajian dan disokong dengan data daripada enam orang guru. Temu bual mendalam secara individu merupakan kaedah pengumpulan data bagi mendapatkan pandangan dan pengalaman peserta kajian tentang proses dan kaedah pembelajaran tahfiz. Dapatan - Dapatan menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran tahfiz yang digunakan oleh peserta kajian merangkumi enam kaedah; kaedah membaca, pengulangan, penguasaan hukum tajwid, penggunaan satu mushaf khas, kaedah kefahaman dan kaedah penulisan. Manakala proses pembelajaran tahfiz berdasarkan dapatan menunjukkan peserta kajian memberi tumpuan kepada empat aspek iaitu disiplin daripada pengurusan masa, aspek pemilihan tempat, pemilihan masa serta aspek kelas bimbingan. Kepentingan - Kajian ini memberi implikasi penting kepada pihak yang membangunkan sekolah aliran tahfiz, pihak sekolah dan guru tahfiz. Hal ini penting bagi mereka untuk memberi fokus kepada proses dan kaedah pembelajaran yang sesuai, berkesan dan menekankan aspek kefahaman dan hafazan. Kedua-dua aspek tersebut penting bagi membantu pencapaian hafazan khususnya murid yang berada di sekolah menengah agama kerajaan di Malaysia.
first_indexed 2024-07-04T06:39:35Z
format Article
id uum-28924
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:39:35Z
publishDate 2020
publisher Universiti Utara Malaysia Press
record_format eprints
spelling uum-289242022-10-06T00:40:27Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28924/ Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia Mohd Fakhruddin, Fathiyah Che Ishak, Sharini Suhid, Asmawati Mohd Ayub, Ahmad Fauzi Che Hassan, Norlizah Abd Mutalib, Lukman Wan Jaafar, Wan Marzuki LB1603 Secondary Education. High schools Tujuan - Kajian ini dijalankan bagi menerokai proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di sekolah menengah agama kerajaan di Malaysia. Kajian lampau menunjukkan terdapat masalah pencapaian hafazan dalam kalangan murid tahfiz berpunca daripada kelemahan memilih kaedah pembelajaran yang sesuai. Metodologi - Pendekatan kualitatif dengan kaedah kajian kes dipilih kerana ia dapat meneroka secara terperinci kes atau fenomena yang khusus iaitu proses dan kaedah pembelajaran tahfiz yang digunakan oleh murid. Teknik persampelan bertujuan digunakan bagi memilih peserta kajian yang dapat menjawab persoalan kajian. Seramai 12 orang murid terlibat sebagai peserta kajian dan disokong dengan data daripada enam orang guru. Temu bual mendalam secara individu merupakan kaedah pengumpulan data bagi mendapatkan pandangan dan pengalaman peserta kajian tentang proses dan kaedah pembelajaran tahfiz. Dapatan - Dapatan menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran tahfiz yang digunakan oleh peserta kajian merangkumi enam kaedah; kaedah membaca, pengulangan, penguasaan hukum tajwid, penggunaan satu mushaf khas, kaedah kefahaman dan kaedah penulisan. Manakala proses pembelajaran tahfiz berdasarkan dapatan menunjukkan peserta kajian memberi tumpuan kepada empat aspek iaitu disiplin daripada pengurusan masa, aspek pemilihan tempat, pemilihan masa serta aspek kelas bimbingan. Kepentingan - Kajian ini memberi implikasi penting kepada pihak yang membangunkan sekolah aliran tahfiz, pihak sekolah dan guru tahfiz. Hal ini penting bagi mereka untuk memberi fokus kepada proses dan kaedah pembelajaran yang sesuai, berkesan dan menekankan aspek kefahaman dan hafazan. Kedua-dua aspek tersebut penting bagi membantu pencapaian hafazan khususnya murid yang berada di sekolah menengah agama kerajaan di Malaysia. Universiti Utara Malaysia Press 2020 Article PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28924/1/MJLI%2017%2002%202020%20311-340.pdf Mohd Fakhruddin, Fathiyah and Che Ishak, Sharini and Suhid, Asmawati and Mohd Ayub, Ahmad Fauzi and Che Hassan, Norlizah and Abd Mutalib, Lukman and Wan Jaafar, Wan Marzuki (2020) Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia. Malaysian Journal of Learning and Instruction (MJLI), 17 (2). pp. 311-340. ISSN 1675-8110 https://doi.org/10.32890/mjli2020.17.2.11
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Che Ishak, Sharini
Suhid, Asmawati
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Che Hassan, Norlizah
Abd Mutalib, Lukman
Wan Jaafar, Wan Marzuki
Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia
title Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia
title_full Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia
title_fullStr Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia
title_full_unstemmed Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia
title_short Proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di Sekolah Menengah Agama Kerajaan di Malaysia
title_sort proses dan kaedah pembelajaran tahfiz dalam kalangan murid di sekolah menengah agama kerajaan di malaysia
topic LB1603 Secondary Education. High schools
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28924/1/MJLI%2017%2002%202020%20311-340.pdf
work_keys_str_mv AT mohdfakhruddinfathiyah prosesdankaedahpembelajarantahfizdalamkalanganmuriddisekolahmenengahagamakerajaandimalaysia
AT cheishaksharini prosesdankaedahpembelajarantahfizdalamkalanganmuriddisekolahmenengahagamakerajaandimalaysia
AT suhidasmawati prosesdankaedahpembelajarantahfizdalamkalanganmuriddisekolahmenengahagamakerajaandimalaysia
AT mohdayubahmadfauzi prosesdankaedahpembelajarantahfizdalamkalanganmuriddisekolahmenengahagamakerajaandimalaysia
AT chehassannorlizah prosesdankaedahpembelajarantahfizdalamkalanganmuriddisekolahmenengahagamakerajaandimalaysia
AT abdmutaliblukman prosesdankaedahpembelajarantahfizdalamkalanganmuriddisekolahmenengahagamakerajaandimalaysia
AT wanjaafarwanmarzuki prosesdankaedahpembelajarantahfizdalamkalanganmuriddisekolahmenengahagamakerajaandimalaysia