Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik

Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang muda...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Veloo, Arsaythamby, Awang Hashim, Rosna
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904/1/paper2arsay.pdf
_version_ 1803624566606528512
author Veloo, Arsaythamby
Awang Hashim, Rosna
author_facet Veloo, Arsaythamby
Awang Hashim, Rosna
author_sort Veloo, Arsaythamby
collection UUM
description Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang mudah. Terdapat perbezaan antara cara pelajar mengamati dan mempelajari matematik kerana setiap individu mempelajari dan memproses maklumat matematik secara tersendiri. Beberapa sebab telah diutarakan tentang perbezaan pencapaian matematik dan antaranya ialah individu mempunyai orientasi pembelajaran matematik yang berlainan, unik dan tersendiri (Berita Matematik, 1993).
first_indexed 2024-07-04T05:20:25Z
format Conference or Workshop Item
id uum-2904
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T05:20:25Z
publishDate 2004
record_format dspace
spelling uum-29042016-12-07T06:25:59Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904/ Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik Veloo, Arsaythamby Awang Hashim, Rosna LB Theory and practice of education QA Mathematics Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang mudah. Terdapat perbezaan antara cara pelajar mengamati dan mempelajari matematik kerana setiap individu mempelajari dan memproses maklumat matematik secara tersendiri. Beberapa sebab telah diutarakan tentang perbezaan pencapaian matematik dan antaranya ialah individu mempunyai orientasi pembelajaran matematik yang berlainan, unik dan tersendiri (Berita Matematik, 1993). 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904/1/paper2arsay.pdf Veloo, Arsaythamby and Awang Hashim, Rosna (2004) Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik. In: ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL4), 13 - 15 Disember 2004, Grand Plaza Parkroyal, Penang. (Unpublished)
spellingShingle LB Theory and practice of education
QA Mathematics
Veloo, Arsaythamby
Awang Hashim, Rosna
Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_full Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_fullStr Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_full_unstemmed Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_short Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_sort kesahan kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
topic LB Theory and practice of education
QA Mathematics
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904/1/paper2arsay.pdf
work_keys_str_mv AT velooarsaythamby kesahankebolehpercayaandankebiasanalatukurorientasipembelajaranmatematik
AT awanghashimrosna kesahankebolehpercayaandankebiasanalatukurorientasipembelajaranmatematik