Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang muda...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904/1/paper2arsay.pdf |
_version_ | 1803624566606528512 |
---|---|
author | Veloo, Arsaythamby Awang Hashim, Rosna |
author_facet | Veloo, Arsaythamby Awang Hashim, Rosna |
author_sort | Veloo, Arsaythamby |
collection | UUM |
description | Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang mudah. Terdapat perbezaan antara cara pelajar mengamati dan mempelajari matematik kerana setiap individu mempelajari dan memproses maklumat matematik secara tersendiri. Beberapa sebab telah diutarakan tentang perbezaan pencapaian matematik dan antaranya ialah individu mempunyai orientasi pembelajaran matematik yang berlainan, unik dan tersendiri (Berita Matematik, 1993). |
first_indexed | 2024-07-04T05:20:25Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | uum-2904 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-07-04T05:20:25Z |
publishDate | 2004 |
record_format | dspace |
spelling | uum-29042016-12-07T06:25:59Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904/ Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik Veloo, Arsaythamby Awang Hashim, Rosna LB Theory and practice of education QA Mathematics Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang mudah. Terdapat perbezaan antara cara pelajar mengamati dan mempelajari matematik kerana setiap individu mempelajari dan memproses maklumat matematik secara tersendiri. Beberapa sebab telah diutarakan tentang perbezaan pencapaian matematik dan antaranya ialah individu mempunyai orientasi pembelajaran matematik yang berlainan, unik dan tersendiri (Berita Matematik, 1993). 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904/1/paper2arsay.pdf Veloo, Arsaythamby and Awang Hashim, Rosna (2004) Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik. In: ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL4), 13 - 15 Disember 2004, Grand Plaza Parkroyal, Penang. (Unpublished) |
spellingShingle | LB Theory and practice of education QA Mathematics Veloo, Arsaythamby Awang Hashim, Rosna Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik |
title | Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik |
title_full | Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik |
title_fullStr | Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik |
title_full_unstemmed | Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik |
title_short | Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik |
title_sort | kesahan kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik |
topic | LB Theory and practice of education QA Mathematics |
url | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2904/1/paper2arsay.pdf |
work_keys_str_mv | AT velooarsaythamby kesahankebolehpercayaandankebiasanalatukurorientasipembelajaranmatematik AT awanghashimrosna kesahankebolehpercayaandankebiasanalatukurorientasipembelajaranmatematik |