Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar

Pandemik Covid-19 yang diumumkan oleh WHO bermula pada tahun 2020 memberi impak yang besar kepada keseluruhan aspek dalam kehidupan masyarakat. Malaysia, sebagai sebahagian daripada komuniti kehidupan global tidak terlepas dari menghadapi pandemik yang sedang melanda masyarakat di dunia. Keadaan ini...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Nawi, Mohd Aliff, Yusof, Mat Rahimi, Mat Ali, Nor ‘Atikah
Format: Monograph
Language:English
Published: UUM 2022
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29587/1/21095.pdf
_version_ 1803629704953987072
author Mohd Nawi, Mohd Aliff
Yusof, Mat Rahimi
Mat Ali, Nor ‘Atikah
author_facet Mohd Nawi, Mohd Aliff
Yusof, Mat Rahimi
Mat Ali, Nor ‘Atikah
author_sort Mohd Nawi, Mohd Aliff
collection UUM
description Pandemik Covid-19 yang diumumkan oleh WHO bermula pada tahun 2020 memberi impak yang besar kepada keseluruhan aspek dalam kehidupan masyarakat. Malaysia, sebagai sebahagian daripada komuniti kehidupan global tidak terlepas dari menghadapi pandemik yang sedang melanda masyarakat di dunia. Keadaan ini mendorong kerajaan untuk melaksanakan perlaksanaaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dimana kesemua aktiviti sosial, perhimpunan, perayaan, pendidikan, sukan, hiburan, perniagaan dan sebagainya di seluruh negara ditutup serta merta. Sungguhpun demikian, perlaksanaan PKP telah menjejaskan pelbagai aspek segenap kehidupan masyarakat di Malaysia terutamanya pelajar. Statistik juga menunjukkan bahawa golongan remaja iaitu pelajar merupakan golongan yang terbesar terlibat dalam kes bunuh diri, masalah kesihatan mental dan ketidakseimbangan digital. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk membangunkan bahan digital untuk memberikan sokongan emosi dan kesejahteraan digital menerusi bahan kandungan digital (video). Reka bentuk kajian ini akan diadaptasi berdasarkan kepada model reka bentuk instruksional PIE (Plan, Implement & Evaluate) yang diasaskan oleh Newby, Stepich, Lehman & Russel (2000). Model ini mempunyai tiga fasa perancangan (Plan), pelaksanaan (Implement) dan penilaian (Evaluation). Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat lima isu yang telah dikenalpasti khusus bagi pelajar UUM iaitu aspek etika digital, sosial digital, peribadi digital, pembelajaran digital dan spiritual digital. Kelima-lima aspek ini memberi kesan secara langsung kepada ketidakseimbangan emosi pelajar. Sehubungan dengan itu, lima video pendek dibangunkan dan disalurkan kepada pelajar untuk memberikan maklumat dan kesedaran dalam menangani masalah ketidakseimbangan emosi menerusi platform media sosial (TikTok). Analisis sentimen menunjukkan paparan views, like dan share yang tinggi terhadap video-video yang dihasilkan. Selaras dengan perkembangan semasa, pembangunan bahan kandungan seperti video pendek amat diperlukan bagi menyebarluaskan maklumat secara interaktif dan segera. Penggunaan video pendek ini mempunyai peluang untuk menyalurkan maklumat kepada pelajar menerusi media sosial. Memandangkan media sosial merupakan platform yang paling digemari dan tempat kehidupan pelajar dalam dunia digital, penggunaan video adalah amat praktikal dalam menyalurkan maklumat. Cadangan turut diberikan dalam penghasilan dan penggunaan video khususnya dalam menangani masalah etika, psikososial dan ketidakseimbangan digital dalam kalangan pelajar UUM.
first_indexed 2024-07-04T06:42:05Z
format Monograph
id uum-29587
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:42:05Z
publishDate 2022
publisher UUM
record_format dspace
spelling uum-295872023-06-28T09:23:39Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29587/ Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar Mohd Nawi, Mohd Aliff Yusof, Mat Rahimi Mat Ali, Nor ‘Atikah N Visual arts (General) For photography, see TR Pandemik Covid-19 yang diumumkan oleh WHO bermula pada tahun 2020 memberi impak yang besar kepada keseluruhan aspek dalam kehidupan masyarakat. Malaysia, sebagai sebahagian daripada komuniti kehidupan global tidak terlepas dari menghadapi pandemik yang sedang melanda masyarakat di dunia. Keadaan ini mendorong kerajaan untuk melaksanakan perlaksanaaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dimana kesemua aktiviti sosial, perhimpunan, perayaan, pendidikan, sukan, hiburan, perniagaan dan sebagainya di seluruh negara ditutup serta merta. Sungguhpun demikian, perlaksanaan PKP telah menjejaskan pelbagai aspek segenap kehidupan masyarakat di Malaysia terutamanya pelajar. Statistik juga menunjukkan bahawa golongan remaja iaitu pelajar merupakan golongan yang terbesar terlibat dalam kes bunuh diri, masalah kesihatan mental dan ketidakseimbangan digital. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk membangunkan bahan digital untuk memberikan sokongan emosi dan kesejahteraan digital menerusi bahan kandungan digital (video). Reka bentuk kajian ini akan diadaptasi berdasarkan kepada model reka bentuk instruksional PIE (Plan, Implement & Evaluate) yang diasaskan oleh Newby, Stepich, Lehman & Russel (2000). Model ini mempunyai tiga fasa perancangan (Plan), pelaksanaan (Implement) dan penilaian (Evaluation). Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat lima isu yang telah dikenalpasti khusus bagi pelajar UUM iaitu aspek etika digital, sosial digital, peribadi digital, pembelajaran digital dan spiritual digital. Kelima-lima aspek ini memberi kesan secara langsung kepada ketidakseimbangan emosi pelajar. Sehubungan dengan itu, lima video pendek dibangunkan dan disalurkan kepada pelajar untuk memberikan maklumat dan kesedaran dalam menangani masalah ketidakseimbangan emosi menerusi platform media sosial (TikTok). Analisis sentimen menunjukkan paparan views, like dan share yang tinggi terhadap video-video yang dihasilkan. Selaras dengan perkembangan semasa, pembangunan bahan kandungan seperti video pendek amat diperlukan bagi menyebarluaskan maklumat secara interaktif dan segera. Penggunaan video pendek ini mempunyai peluang untuk menyalurkan maklumat kepada pelajar menerusi media sosial. Memandangkan media sosial merupakan platform yang paling digemari dan tempat kehidupan pelajar dalam dunia digital, penggunaan video adalah amat praktikal dalam menyalurkan maklumat. Cadangan turut diberikan dalam penghasilan dan penggunaan video khususnya dalam menangani masalah etika, psikososial dan ketidakseimbangan digital dalam kalangan pelajar UUM. UUM 2022 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29587/1/21095.pdf Mohd Nawi, Mohd Aliff and Yusof, Mat Rahimi and Mat Ali, Nor ‘Atikah (2022) Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar. Project Report. UUM. (Submitted)
spellingShingle N Visual arts (General) For photography, see TR
Mohd Nawi, Mohd Aliff
Yusof, Mat Rahimi
Mat Ali, Nor ‘Atikah
Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar
title Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar
title_full Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar
title_fullStr Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar
title_full_unstemmed Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar
title_short Pembangunan Bahan Digital Dalam Menangani Masalah Etika, Psikososial & Ketidakseimbangan Media Digital Bagi Sokongan Keseimbangan Mental Emosi Pelajar
title_sort pembangunan bahan digital dalam menangani masalah etika psikososial ketidakseimbangan media digital bagi sokongan keseimbangan mental emosi pelajar
topic N Visual arts (General) For photography, see TR
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29587/1/21095.pdf
work_keys_str_mv AT mohdnawimohdaliff pembangunanbahandigitaldalammenanganimasalahetikapsikososialketidakseimbanganmediadigitalbagisokongankeseimbanganmentalemosipelajar
AT yusofmatrahimi pembangunanbahandigitaldalammenanganimasalahetikapsikososialketidakseimbanganmediadigitalbagisokongankeseimbanganmentalemosipelajar
AT matalinoratikah pembangunanbahandigitaldalammenanganimasalahetikapsikososialketidakseimbanganmediadigitalbagisokongankeseimbanganmentalemosipelajar