Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963

Sebuah negara walau sekecil mana pun tentu mempunyai sistem pendidikannya sendiri.Sistem pendidikan secara falsafahnya adalah cara pemindahan ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh anggota masyarakat kepada anggota masyarakat yang lain, terutamanya generasi baru.Ilmu pengetahuan dapat disebarkan denga...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Zainuddin, Ruslan
Other Authors: Paidi, Zulhilmi
Format: Book Section
Language:English
Published: PTS 2003
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3117/1/Ruslan_Zainuddin01.pdf
_version_ 1825740088657575936
author Zainuddin, Ruslan
author2 Paidi, Zulhilmi
author_facet Paidi, Zulhilmi
Zainuddin, Ruslan
author_sort Zainuddin, Ruslan
collection UUM
description Sebuah negara walau sekecil mana pun tentu mempunyai sistem pendidikannya sendiri.Sistem pendidikan secara falsafahnya adalah cara pemindahan ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh anggota masyarakat kepada anggota masyarakat yang lain, terutamanya generasi baru.Ilmu pengetahuan dapat disebarkan dengan pelbagai cara, sama ada secara langsung ataupun tidak. Misalnya ilmu pengetahuan yang dipelajari secara teratur dengan guru-guru yang mahir dalam pelbagai bidang seperti ilmu agama, perubatan, pendidikan dan pertukangan. Kadangkala ilmu pengetahuan juga dapat disampaikan secara tidak langsung melalui ibu bapa kepada anak-anak ataupun golongan tua kepada golongan muda dalam bentuk nasihat, tunjuk ajar ataupun peraturan-peraturan yang tidak bertulis berkenaan sesuatu perkara seperti nilai-nilai kemanusiaan. Sistem pendidikan sesebuah negara sering mengalami perubahan seiring dengan kehendak dan keperluan pemerintah ataupun rakyat di negara berkenaan.Daripada sistem pendidikan yang sederhana menjadi sistem pendidikan yang kompleks selari dengan perkembangan negara dan rakyat di negara itu. Sistem pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum dan semasa penjajahan British juga berkembang mengikut corak penduduknya yang digambarkan oleh kelompok-kelompok kaum yang terdapat di kedua-dua buah negeri itu. Sebelum kedatangan penjajah, masyarakat tempatan khususnya orang Melayu di Sarawak sudah mempunyai sistem pendidikan tradisional sendiri yang berteraskan agama dengan tumpuan diberikan kepada pengajaran al-Quran.Semasa pentadbiran Brooke, sistem pendidikan Barat diperkenalkan di Sarawak selepas kemasukan badan-badan mubaligh Kristian. Pengenalan sistem pendidikan Barat adalah permulaan perubahan sistem pendidikan tradisional tempatan bagi memenuhi keperluan pihak penjajah.Ini digambarkan melalui corak pendidikan di Sabah dan Sarawak yang berkembang mengikut falsafah pemerintah di kedua-dua buah negeri, iaitu Syarikat Berpiagam Borneo Utara British dan Kerajaan Koloni di Sabah, serta pentadbiran Brooke di Sarawak.
first_indexed 2024-07-04T05:20:58Z
format Book Section
id uum-3117
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T05:20:58Z
publishDate 2003
publisher PTS
record_format eprints
spelling uum-31172011-05-22T08:16:58Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3117/ Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963 Zainuddin, Ruslan LA History of education Sebuah negara walau sekecil mana pun tentu mempunyai sistem pendidikannya sendiri.Sistem pendidikan secara falsafahnya adalah cara pemindahan ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh anggota masyarakat kepada anggota masyarakat yang lain, terutamanya generasi baru.Ilmu pengetahuan dapat disebarkan dengan pelbagai cara, sama ada secara langsung ataupun tidak. Misalnya ilmu pengetahuan yang dipelajari secara teratur dengan guru-guru yang mahir dalam pelbagai bidang seperti ilmu agama, perubatan, pendidikan dan pertukangan. Kadangkala ilmu pengetahuan juga dapat disampaikan secara tidak langsung melalui ibu bapa kepada anak-anak ataupun golongan tua kepada golongan muda dalam bentuk nasihat, tunjuk ajar ataupun peraturan-peraturan yang tidak bertulis berkenaan sesuatu perkara seperti nilai-nilai kemanusiaan. Sistem pendidikan sesebuah negara sering mengalami perubahan seiring dengan kehendak dan keperluan pemerintah ataupun rakyat di negara berkenaan.Daripada sistem pendidikan yang sederhana menjadi sistem pendidikan yang kompleks selari dengan perkembangan negara dan rakyat di negara itu. Sistem pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum dan semasa penjajahan British juga berkembang mengikut corak penduduknya yang digambarkan oleh kelompok-kelompok kaum yang terdapat di kedua-dua buah negeri itu. Sebelum kedatangan penjajah, masyarakat tempatan khususnya orang Melayu di Sarawak sudah mempunyai sistem pendidikan tradisional sendiri yang berteraskan agama dengan tumpuan diberikan kepada pengajaran al-Quran.Semasa pentadbiran Brooke, sistem pendidikan Barat diperkenalkan di Sarawak selepas kemasukan badan-badan mubaligh Kristian. Pengenalan sistem pendidikan Barat adalah permulaan perubahan sistem pendidikan tradisional tempatan bagi memenuhi keperluan pihak penjajah.Ini digambarkan melalui corak pendidikan di Sabah dan Sarawak yang berkembang mengikut falsafah pemerintah di kedua-dua buah negeri, iaitu Syarikat Berpiagam Borneo Utara British dan Kerajaan Koloni di Sabah, serta pentadbiran Brooke di Sarawak. PTS Paidi, Zulhilmi Ab. Ghani , Rohani 2003 Book Section PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3117/1/Ruslan_Zainuddin01.pdf Zainuddin, Ruslan (2003) Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963. In: Kenegaraan Malaysia. PTS, Bentong, pp. 140-161. ISBN 983192312X http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000209183
spellingShingle LA History of education
Zainuddin, Ruslan
Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963
title Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963
title_full Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963
title_fullStr Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963
title_full_unstemmed Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963
title_short Pendidikan di Sabah dan Sarawak sebelum 1963
title_sort pendidikan di sabah dan sarawak sebelum 1963
topic LA History of education
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3117/1/Ruslan_Zainuddin01.pdf
work_keys_str_mv AT zainuddinruslan pendidikandisabahdansarawaksebelum1963