Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)

Peningkatan pembelian secara dalam talian merupakan salah satu kesan daripada penularan wabak Covid-19 di Malaysia. Walaupun ia memudahkan urusan kehidupan harian, namun ramai yang beranggapan bahawa pembelian secara dalam talian merupakan suatu aktiviti yang berisiko. Oleh itu, kajian ini dijalanka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Husaini, Husnawati, Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan, Yakob, Rubayah, Redzuan, Hendon
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2024
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/1/IJMS%2031%2002%202024%20679-710.pdf
https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11
_version_ 1825806317847052288
author Husaini, Husnawati
Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan
Yakob, Rubayah
Redzuan, Hendon
author_facet Husaini, Husnawati
Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan
Yakob, Rubayah
Redzuan, Hendon
author_sort Husaini, Husnawati
collection UUM
description Peningkatan pembelian secara dalam talian merupakan salah satu kesan daripada penularan wabak Covid-19 di Malaysia. Walaupun ia memudahkan urusan kehidupan harian, namun ramai yang beranggapan bahawa pembelian secara dalam talian merupakan suatu aktiviti yang berisiko. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi melihat hubungan antara persepsi risiko dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian. Responden kajian ini seramai 392 orang dan kesemua responden telah menjawab soal selidik secara dalam talian. Namun, hanya 373 borang soal selidik yang lengkap diterima dan boleh digunakan. Data daripada soal selidik ini dianalisis menggunakan kaedah analisis regresi berganda. Hasil analisis mendapati bahawa risiko kewangan mempunyai hubungan negatif yang signifikan dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian di Lembah Klang. Risiko produk dan risiko penghantaran pula mempunyai hubungan positif, manakala risiko masa tidak signifikan. Hasil kajian memberikan input kepada syarikat e-dagang dan penjual dalam talian untuk menambah baik perkhidmatan mereka. Ia juga dapat membantu untuk mengenal pasti risiko yang mungkin menjadi ancaman kepada perniagaan mereka dan mengambil tindakan mitigasi bagi mengurangkan kemungkinan dan impak, sekiranya risiko yang dikenal pasti itu berlaku
first_indexed 2024-10-01T01:44:04Z
format Article
id uum-31221
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-10-01T01:44:04Z
publishDate 2024
publisher UUM Press
record_format eprints
spelling uum-312212024-08-11T04:12:04Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/ Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley) Husaini, Husnawati Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan Yakob, Rubayah Redzuan, Hendon HC Economic History and Conditions Peningkatan pembelian secara dalam talian merupakan salah satu kesan daripada penularan wabak Covid-19 di Malaysia. Walaupun ia memudahkan urusan kehidupan harian, namun ramai yang beranggapan bahawa pembelian secara dalam talian merupakan suatu aktiviti yang berisiko. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi melihat hubungan antara persepsi risiko dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian. Responden kajian ini seramai 392 orang dan kesemua responden telah menjawab soal selidik secara dalam talian. Namun, hanya 373 borang soal selidik yang lengkap diterima dan boleh digunakan. Data daripada soal selidik ini dianalisis menggunakan kaedah analisis regresi berganda. Hasil analisis mendapati bahawa risiko kewangan mempunyai hubungan negatif yang signifikan dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian di Lembah Klang. Risiko produk dan risiko penghantaran pula mempunyai hubungan positif, manakala risiko masa tidak signifikan. Hasil kajian memberikan input kepada syarikat e-dagang dan penjual dalam talian untuk menambah baik perkhidmatan mereka. Ia juga dapat membantu untuk mengenal pasti risiko yang mungkin menjadi ancaman kepada perniagaan mereka dan mengambil tindakan mitigasi bagi mengurangkan kemungkinan dan impak, sekiranya risiko yang dikenal pasti itu berlaku UUM Press 2024 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/1/IJMS%2031%2002%202024%20679-710.pdf Husaini, Husnawati and Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan and Yakob, Rubayah and Redzuan, Hendon (2024) Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley). International Journal of Management Studies (IJMS), 31 (2). pp. 679-710. ISSN 2180-2467 https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/15634 https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11 https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11
spellingShingle HC Economic History and Conditions
Husaini, Husnawati
Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan
Yakob, Rubayah
Redzuan, Hendon
Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)
title Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)
title_full Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)
title_fullStr Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)
title_full_unstemmed Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)
title_short Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)
title_sort persepsi risiko dan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian di lembah klang risk perception and consumer behavior towards online purchases in the klang valley
topic HC Economic History and Conditions
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/1/IJMS%2031%2002%202024%20679-710.pdf
https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11
work_keys_str_mv AT husainihusnawati persepsirisikodantingkahlakupenggunaterhadappembeliansecaradalamtaliandilembahklangriskperceptionandconsumerbehaviortowardsonlinepurchasesintheklangvalley
AT abdullahmohdhafizuddinsyahbangan persepsirisikodantingkahlakupenggunaterhadappembeliansecaradalamtaliandilembahklangriskperceptionandconsumerbehaviortowardsonlinepurchasesintheklangvalley
AT yakobrubayah persepsirisikodantingkahlakupenggunaterhadappembeliansecaradalamtaliandilembahklangriskperceptionandconsumerbehaviortowardsonlinepurchasesintheklangvalley
AT redzuanhendon persepsirisikodantingkahlakupenggunaterhadappembeliansecaradalamtaliandilembahklangriskperceptionandconsumerbehaviortowardsonlinepurchasesintheklangvalley