Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670)

Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) menyebabkan kebanyakan perniagaan daripada beroperasi secara normal. PKP mempunyai kesan yang lebih teruk pada perusahaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) berbanding syarikat besar dan global. Oleh itu, satu konsep perniagaan digital berkonsepkan pengurus komunit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Yusof, Shahrul Azmi, Saad, Shafee, Jaafar, Abdul Rahman
Format: Monograph
Language:English
Published: UUM 2020
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31980/1/14670-%20Technical%20Report.pdf
_version_ 1824451224521408512
author Mohd Yusof, Shahrul Azmi
Saad, Shafee
Jaafar, Abdul Rahman
author_facet Mohd Yusof, Shahrul Azmi
Saad, Shafee
Jaafar, Abdul Rahman
author_sort Mohd Yusof, Shahrul Azmi
collection UUM
description Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) menyebabkan kebanyakan perniagaan daripada beroperasi secara normal. PKP mempunyai kesan yang lebih teruk pada perusahaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) berbanding syarikat besar dan global. Oleh itu, satu konsep perniagaan digital berkonsepkan pengurus komuniti dicadangkan bagi menyelesaikan masalah-masalah ini. Konsep perniagaan ini dinamakan E-bazaar komuniti. Konsep Pengurus Komuniti yang diperkenalkan untuk membantu mendigitalkan perniagaan peniaga di mana penguru komuniti bertanggungjawab ke atas segala pengurusan laman web peniaga dalam Qniti Bazaar, disamping menguruskan pemasaran melalui media social, menguruskan pesanan. Maklumbalas telah berjaya diperolehi daripada 52 peniaga dan 43 orang pengurus komuniti termasuk 20 peniaga IKS di daerah Kubang Pasu di bawah Persatuan Ekonomi Perniagaan Melayu Malaysia (PEPMA) sebagai sampel sasaran untuk aplikasi e-dagang Qniti Bazaar. Soal selidik ini dirancang dan dilaksanakan menggunakan Google Forms, WhatsApp dan borang yang dicetak. Maklumbalas diambil dan disusun setelah tinjauan dilaksanakan selama sepuluh hari. Soal selidik ini terbahagi kepada empat bahagian, kesan pandemik dan perlaksanaan PKP kepada peniaga IKS, kesediaan para peniaga dalam peralihan ke perniagaan e-dagang bersama pengurus komuniti, komisyen dan penetapan harga dalam aplikasi Qniti Bazar dan cadangan dan komen para peniaga untuk menambah baik aplikasi Qniti Bazaar. Secara keseluruhannya, hampir kesemua peniaga bersetuju dengan konsep pengurus komuniti dalam membantu mereka berniaga secara atas talian. Bagi pihak pelajar pula, peratusan setuju mereka kurang sedikit daripada peniaga. Ini berkemungkinan disebabkan perbezaan tahap minat dan penghayatan mereka dalam menjalankan perniagaan mereka sendiri. Segala maklumbalas, komen serta cadangan penambahbaikan akan dipertimbangkan dalam penambahbaikan sistem Qniti Bazaar ini. Kesimpulannya, konsep perniagaan komuniti menggunakan konsep pengurus komuniti boleh diterima baik terutamanya oleh para peniaga yang rata-rata menghadapi kesan negatif disebabkan situasi COVID-19 dan PKP
first_indexed 2025-02-19T02:31:14Z
format Monograph
id uum-31980
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2025-02-19T02:31:14Z
publishDate 2020
publisher UUM
record_format eprints
spelling uum-319802025-02-03T11:09:15Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31980/ Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670) Mohd Yusof, Shahrul Azmi Saad, Shafee Jaafar, Abdul Rahman HT Communities. Classes. Races Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) menyebabkan kebanyakan perniagaan daripada beroperasi secara normal. PKP mempunyai kesan yang lebih teruk pada perusahaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) berbanding syarikat besar dan global. Oleh itu, satu konsep perniagaan digital berkonsepkan pengurus komuniti dicadangkan bagi menyelesaikan masalah-masalah ini. Konsep perniagaan ini dinamakan E-bazaar komuniti. Konsep Pengurus Komuniti yang diperkenalkan untuk membantu mendigitalkan perniagaan peniaga di mana penguru komuniti bertanggungjawab ke atas segala pengurusan laman web peniaga dalam Qniti Bazaar, disamping menguruskan pemasaran melalui media social, menguruskan pesanan. Maklumbalas telah berjaya diperolehi daripada 52 peniaga dan 43 orang pengurus komuniti termasuk 20 peniaga IKS di daerah Kubang Pasu di bawah Persatuan Ekonomi Perniagaan Melayu Malaysia (PEPMA) sebagai sampel sasaran untuk aplikasi e-dagang Qniti Bazaar. Soal selidik ini dirancang dan dilaksanakan menggunakan Google Forms, WhatsApp dan borang yang dicetak. Maklumbalas diambil dan disusun setelah tinjauan dilaksanakan selama sepuluh hari. Soal selidik ini terbahagi kepada empat bahagian, kesan pandemik dan perlaksanaan PKP kepada peniaga IKS, kesediaan para peniaga dalam peralihan ke perniagaan e-dagang bersama pengurus komuniti, komisyen dan penetapan harga dalam aplikasi Qniti Bazar dan cadangan dan komen para peniaga untuk menambah baik aplikasi Qniti Bazaar. Secara keseluruhannya, hampir kesemua peniaga bersetuju dengan konsep pengurus komuniti dalam membantu mereka berniaga secara atas talian. Bagi pihak pelajar pula, peratusan setuju mereka kurang sedikit daripada peniaga. Ini berkemungkinan disebabkan perbezaan tahap minat dan penghayatan mereka dalam menjalankan perniagaan mereka sendiri. Segala maklumbalas, komen serta cadangan penambahbaikan akan dipertimbangkan dalam penambahbaikan sistem Qniti Bazaar ini. Kesimpulannya, konsep perniagaan komuniti menggunakan konsep pengurus komuniti boleh diterima baik terutamanya oleh para peniaga yang rata-rata menghadapi kesan negatif disebabkan situasi COVID-19 dan PKP UUM 2020-10 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31980/1/14670-%20Technical%20Report.pdf Mohd Yusof, Shahrul Azmi and Saad, Shafee and Jaafar, Abdul Rahman (2020) Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670). Technical Report. UUM, Sintok. (Submitted) 57 57
spellingShingle HT Communities. Classes. Races
Mohd Yusof, Shahrul Azmi
Saad, Shafee
Jaafar, Abdul Rahman
Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670)
title Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670)
title_full Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670)
title_fullStr Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670)
title_full_unstemmed Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670)
title_short Kajian Keberkesanan Model Pengurus Komuniti dalam Meningkatkan Penglibatan Golongan Usahawan Mikro Kedah dalam Perniagaan Atas Talian (S/O 14670)
title_sort kajian keberkesanan model pengurus komuniti dalam meningkatkan penglibatan golongan usahawan mikro kedah dalam perniagaan atas talian s o 14670
topic HT Communities. Classes. Races
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31980/1/14670-%20Technical%20Report.pdf
work_keys_str_mv AT mohdyusofshahrulazmi kajiankeberkesananmodelpenguruskomunitidalammeningkatkanpenglibatangolonganusahawanmikrokedahdalamperniagaanatastalianso14670
AT saadshafee kajiankeberkesananmodelpenguruskomunitidalammeningkatkanpenglibatangolonganusahawanmikrokedahdalamperniagaanatastalianso14670
AT jaafarabdulrahman kajiankeberkesananmodelpenguruskomunitidalammeningkatkanpenglibatangolonganusahawanmikrokedahdalamperniagaanatastalianso14670