Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia

Kajian ke atas pengurus-pengurus cawangan bank perdagangan di Malaysia mendapati bahawa komitmen dan tahap kepuasan kerja di kalangan mereka adalah tinggi. Faktor-faktor intrinsik seperti peluang untuk mengenali orang lain dan peluang memikul tanggungjawab didapati amat penting dalam memberi kepuasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mahmood, Rosli, Che Razak, Razli
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia 1995
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3904/1/ROSLI_MAHMOOD.pdf
_version_ 1803624747555094528
author Mahmood, Rosli
Che Razak, Razli
author_facet Mahmood, Rosli
Che Razak, Razli
author_sort Mahmood, Rosli
collection UUM
description Kajian ke atas pengurus-pengurus cawangan bank perdagangan di Malaysia mendapati bahawa komitmen dan tahap kepuasan kerja di kalangan mereka adalah tinggi. Faktor-faktor intrinsik seperti peluang untuk mengenali orang lain dan peluang memikul tanggungjawab didapati amat penting dalam memberi kepuasan kerja kepada mereka. Sebaliknya polisi dan pentadbiran bank serta gaji dan ganjaran diberi keutamaan yang rendah walaupun mereka menyatakan kepuasan kerja secara keseluruhannya. Kajian ini juga mendapati faktor demografi seperti umur, kelulusan dan pengalaman tidak mempengaruhi tahap kepuasan kerja pengurus-pengurus cawangan bank secara keseluruhannya, tetapi memberikan perbezaan signifikan dari segi persepsi mereka terhadap ciri-ciri pekerjaan.
first_indexed 2024-07-04T05:23:18Z
format Monograph
id uum-3904
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T05:23:18Z
publishDate 1995
publisher Universiti Utara Malaysia
record_format dspace
spelling uum-39042012-10-30T01:00:37Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3904/ Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia Mahmood, Rosli Che Razak, Razli HD28 Management. Industrial Management Kajian ke atas pengurus-pengurus cawangan bank perdagangan di Malaysia mendapati bahawa komitmen dan tahap kepuasan kerja di kalangan mereka adalah tinggi. Faktor-faktor intrinsik seperti peluang untuk mengenali orang lain dan peluang memikul tanggungjawab didapati amat penting dalam memberi kepuasan kerja kepada mereka. Sebaliknya polisi dan pentadbiran bank serta gaji dan ganjaran diberi keutamaan yang rendah walaupun mereka menyatakan kepuasan kerja secara keseluruhannya. Kajian ini juga mendapati faktor demografi seperti umur, kelulusan dan pengalaman tidak mempengaruhi tahap kepuasan kerja pengurus-pengurus cawangan bank secara keseluruhannya, tetapi memberikan perbezaan signifikan dari segi persepsi mereka terhadap ciri-ciri pekerjaan. Universiti Utara Malaysia 1995 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3904/1/ROSLI_MAHMOOD.pdf Mahmood, Rosli and Che Razak, Razli (1995) Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia. Other. Universiti Utara Malaysia, Sintok. (Unpublished)
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Mahmood, Rosli
Che Razak, Razli
Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia
title Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia
title_full Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia
title_fullStr Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia
title_full_unstemmed Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia
title_short Komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus-pengurus cawangan bank di Malaysia
title_sort komitmen dan kepuasan kerja di kalangan pengurus pengurus cawangan bank di malaysia
topic HD28 Management. Industrial Management
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/3904/1/ROSLI_MAHMOOD.pdf
work_keys_str_mv AT mahmoodrosli komitmendankepuasankerjadikalanganpenguruspenguruscawanganbankdimalaysia
AT cherazakrazli komitmendankepuasankerjadikalanganpenguruspenguruscawanganbankdimalaysia