Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad

Kajian ini ingin melihat sejauhmana transformasi RHB Bank Berhad dikatakan telah meletakkan ia sebagai sebuah syarikat perkhidmatan kewangan bersepadu sepenuhnya serta berorientasikan pelanggan. Dengan pemantapan strategi pemerolehan yang sedang dijalankan maka ianya akan membantu melonjakkan RHB Ba...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Atan, Tajuddin, Abdullah, Hussin, Ali, Jamal, Shahidan, Asnida, Hashim, Suraiya
Format: Monograph
Language:English
English
Published: Universiti Utara Malaysia 2010
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7502/1/Taj.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7502/4/1.Dato%27%20Tajuddin%20Atan.pdf
_version_ 1825802140985065472
author Atan, Tajuddin
Abdullah, Hussin
Ali, Jamal
Shahidan, Asnida
Hashim, Suraiya
author_facet Atan, Tajuddin
Abdullah, Hussin
Ali, Jamal
Shahidan, Asnida
Hashim, Suraiya
author_sort Atan, Tajuddin
collection UUM
description Kajian ini ingin melihat sejauhmana transformasi RHB Bank Berhad dikatakan telah meletakkan ia sebagai sebuah syarikat perkhidmatan kewangan bersepadu sepenuhnya serta berorientasikan pelanggan. Dengan pemantapan strategi pemerolehan yang sedang dijalankan maka ianya akan membantu melonjakkan RHB Bank Berhad ke satu tahap baru untuk berhadapan dengan latarbelakang industri perbankan yang semakin kompetitif.Analisis pengukuran transformasi melalui nisbah kewangan RHB Bank Berhad didapati semakin tinggi nisbah ROA yang diperolehi, maka semakin tinggi keuntungan bank tersebut.Namun begitu bagi nisbah ROE didapati keseluruhan hasilnya adalah bercampur-campur.Hasil-hasil tersebut mampu memberi keuntungan kepada RHB Bank Berhad juga.Didapati ROA mempunyai hubungan yang positif dengan ROD.Semakin tinggi nilai ROA, maka semakin tinggi juga nilai ROD.Dapat dirumuskan bahawa RHB Bank Berhad mampu tingkatkan keuntungan menerusi nisbah pulangan atas aset, ekuiti dan deposit.
first_indexed 2024-07-04T05:33:57Z
format Monograph
id uum-7502
institution Universiti Utara Malaysia
language English
English
last_indexed 2024-07-04T05:33:57Z
publishDate 2010
publisher Universiti Utara Malaysia
record_format eprints
spelling uum-75022016-04-24T07:37:59Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7502/ Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad Atan, Tajuddin Abdullah, Hussin Ali, Jamal Shahidan, Asnida Hashim, Suraiya HG Finance Kajian ini ingin melihat sejauhmana transformasi RHB Bank Berhad dikatakan telah meletakkan ia sebagai sebuah syarikat perkhidmatan kewangan bersepadu sepenuhnya serta berorientasikan pelanggan. Dengan pemantapan strategi pemerolehan yang sedang dijalankan maka ianya akan membantu melonjakkan RHB Bank Berhad ke satu tahap baru untuk berhadapan dengan latarbelakang industri perbankan yang semakin kompetitif.Analisis pengukuran transformasi melalui nisbah kewangan RHB Bank Berhad didapati semakin tinggi nisbah ROA yang diperolehi, maka semakin tinggi keuntungan bank tersebut.Namun begitu bagi nisbah ROE didapati keseluruhan hasilnya adalah bercampur-campur.Hasil-hasil tersebut mampu memberi keuntungan kepada RHB Bank Berhad juga.Didapati ROA mempunyai hubungan yang positif dengan ROD.Semakin tinggi nilai ROA, maka semakin tinggi juga nilai ROD.Dapat dirumuskan bahawa RHB Bank Berhad mampu tingkatkan keuntungan menerusi nisbah pulangan atas aset, ekuiti dan deposit. Universiti Utara Malaysia 2010 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7502/1/Taj.pdf application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7502/4/1.Dato%27%20Tajuddin%20Atan.pdf Atan, Tajuddin and Abdullah, Hussin and Ali, Jamal and Shahidan, Asnida and Hashim, Suraiya (2010) Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad. Project Report. Universiti Utara Malaysia. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000773565
spellingShingle HG Finance
Atan, Tajuddin
Abdullah, Hussin
Ali, Jamal
Shahidan, Asnida
Hashim, Suraiya
Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad
title Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad
title_full Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad
title_fullStr Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad
title_full_unstemmed Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad
title_short Transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global: Satu kajian kes di RHB Bank Berhad
title_sort transformasi sistem institusi perbankan bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dalam menghadapi perubahan kewangan semasa global satu kajian kes di rhb bank berhad
topic HG Finance
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7502/1/Taj.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7502/4/1.Dato%27%20Tajuddin%20Atan.pdf
work_keys_str_mv AT atantajuddin transformasisisteminstitusiperbankanbagimeningkatkankeyakinanpelanggandalammenghadapiperubahankewangansemasaglobalsatukajiankesdirhbbankberhad
AT abdullahhussin transformasisisteminstitusiperbankanbagimeningkatkankeyakinanpelanggandalammenghadapiperubahankewangansemasaglobalsatukajiankesdirhbbankberhad
AT alijamal transformasisisteminstitusiperbankanbagimeningkatkankeyakinanpelanggandalammenghadapiperubahankewangansemasaglobalsatukajiankesdirhbbankberhad
AT shahidanasnida transformasisisteminstitusiperbankanbagimeningkatkankeyakinanpelanggandalammenghadapiperubahankewangansemasaglobalsatukajiankesdirhbbankberhad
AT hashimsuraiya transformasisisteminstitusiperbankanbagimeningkatkankeyakinanpelanggandalammenghadapiperubahankewangansemasaglobalsatukajiankesdirhbbankberhad