Student's satisfaction towards co-curricular trainer

“Semua perkara yang dilakukan untuk mencapai kualiti dan memenuhi kecemerlangan perkhidmatan adalah tidak penting jika tidak bekerja untuk memuaskan pelanggan”, Gerson (1993) Kajian ini melaporkan tentang indeks kepuasan pelajar terhadap jurulatih kokurikulum di Universiti Utara Malaysia (UUM).Pent...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sharif, Shamshuritawati
Format: Monograph
Language:English
English
Published: Universiti Utara Malaysia 2008
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7806/1/sH.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7806/3/1.Shamshuritawati%20Sharif.pdf
_version_ 1803625490356895744
author Sharif, Shamshuritawati
author_facet Sharif, Shamshuritawati
author_sort Sharif, Shamshuritawati
collection UUM
description “Semua perkara yang dilakukan untuk mencapai kualiti dan memenuhi kecemerlangan perkhidmatan adalah tidak penting jika tidak bekerja untuk memuaskan pelanggan”, Gerson (1993) Kajian ini melaporkan tentang indeks kepuasan pelajar terhadap jurulatih kokurikulum di Universiti Utara Malaysia (UUM).Pentingnya kepuasan pelajar diukur adalah untuk membantu pihak pengurusan Pusat Kokurikulum di UUM untuk memahami persepsi pelajar terhadap jurulatih kokurikulum. Kerangka teori kepuasan pelajar yang dikenali sebagai model SSCT telah dibina berdasarkan kajian terdahulu serta teori yang berasaskan kepada model American Customer Satisfaction Index (ACSI).Satu tinjauan telah dilaksanakan ke atas 400 pelajar kokurikulum menggunakan borang soal selidik berdasarkan kepada model SSCT dengan mengambil kira enam pemboleh ubah pendam iaitu jangkaan pelajar terhadap jurulatih, persepsi kualiti, persepsi nilai, kepuasan pelajar, imej jurulatih dan keyakinan pelajar.Model persamaan berstruktur digunakan bagi menganggar indeks untuk semua pemboleh ubah pendam dan kriteria penilaian model juga dibincangkan.Hasil kajian menunjukkan hubungkaitan di antara keseluruhan pemboleh ubah pendam dalam kerangka teori kepuasan pelajar (model SSCT) adalah selaras dengan model berstruktur sedia ada (model ACSI). Kriteria penilaian model telah dipenuhi, seterusnya model SSCT boleh digunapakai sebagai model berstruktur untuk mengukur kepuasan pelajar terhadap jurulatih kokurikulum walaupun persepsi kualiti tidak mempunyai kesan langsung yang signifikan ke atas persepsi nilai.Semua Unit Kokurikulum mempunyai skor indeks melebihi 65% kecuali Unit Seni Muzik.
first_indexed 2024-07-04T05:35:06Z
format Monograph
id uum-7806
institution Universiti Utara Malaysia
language English
English
last_indexed 2024-07-04T05:35:06Z
publishDate 2008
publisher Universiti Utara Malaysia
record_format dspace
spelling uum-78062014-07-08T01:32:14Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7806/ Student's satisfaction towards co-curricular trainer Sharif, Shamshuritawati LB Theory and practice of education “Semua perkara yang dilakukan untuk mencapai kualiti dan memenuhi kecemerlangan perkhidmatan adalah tidak penting jika tidak bekerja untuk memuaskan pelanggan”, Gerson (1993) Kajian ini melaporkan tentang indeks kepuasan pelajar terhadap jurulatih kokurikulum di Universiti Utara Malaysia (UUM).Pentingnya kepuasan pelajar diukur adalah untuk membantu pihak pengurusan Pusat Kokurikulum di UUM untuk memahami persepsi pelajar terhadap jurulatih kokurikulum. Kerangka teori kepuasan pelajar yang dikenali sebagai model SSCT telah dibina berdasarkan kajian terdahulu serta teori yang berasaskan kepada model American Customer Satisfaction Index (ACSI).Satu tinjauan telah dilaksanakan ke atas 400 pelajar kokurikulum menggunakan borang soal selidik berdasarkan kepada model SSCT dengan mengambil kira enam pemboleh ubah pendam iaitu jangkaan pelajar terhadap jurulatih, persepsi kualiti, persepsi nilai, kepuasan pelajar, imej jurulatih dan keyakinan pelajar.Model persamaan berstruktur digunakan bagi menganggar indeks untuk semua pemboleh ubah pendam dan kriteria penilaian model juga dibincangkan.Hasil kajian menunjukkan hubungkaitan di antara keseluruhan pemboleh ubah pendam dalam kerangka teori kepuasan pelajar (model SSCT) adalah selaras dengan model berstruktur sedia ada (model ACSI). Kriteria penilaian model telah dipenuhi, seterusnya model SSCT boleh digunapakai sebagai model berstruktur untuk mengukur kepuasan pelajar terhadap jurulatih kokurikulum walaupun persepsi kualiti tidak mempunyai kesan langsung yang signifikan ke atas persepsi nilai.Semua Unit Kokurikulum mempunyai skor indeks melebihi 65% kecuali Unit Seni Muzik. Universiti Utara Malaysia 2008 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7806/1/sH.pdf application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7806/3/1.Shamshuritawati%20Sharif.pdf Sharif, Shamshuritawati (2008) Student's satisfaction towards co-curricular trainer. Project Report. Universiti Utara Malaysia. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000331739
spellingShingle LB Theory and practice of education
Sharif, Shamshuritawati
Student's satisfaction towards co-curricular trainer
title Student's satisfaction towards co-curricular trainer
title_full Student's satisfaction towards co-curricular trainer
title_fullStr Student's satisfaction towards co-curricular trainer
title_full_unstemmed Student's satisfaction towards co-curricular trainer
title_short Student's satisfaction towards co-curricular trainer
title_sort student s satisfaction towards co curricular trainer
topic LB Theory and practice of education
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7806/1/sH.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7806/3/1.Shamshuritawati%20Sharif.pdf
work_keys_str_mv AT sharifshamshuritawati studentssatisfactiontowardscocurriculartrainer