Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan

Bertitik tolak dari konsep Total Quality Management,Service Quality dan Pemasaran yang menekankan bahawa setiap organisasi perniagaan perlu mengutamakan pelanggan, kajian ini meninjau tahap keperihatinan pelanggan di kalangan pengusaha homestay di Malaysia.Definisi keperihatinan pelanggan ialah amal...

Celý popis

Podrobná bibliografie
Hlavní autoři: Kayat, Kalsom, Mohd Nor, NorAshikin
Médium: Monograph
Jazyk:English
English
Vydáno: Universiti Utara Malaysia 2006
Témata:
On-line přístup:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7848/1/Kal.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7848/3/1.Kalsom%20Kayat.pdf
_version_ 1825802208316227584
author Kayat, Kalsom
Mohd Nor, NorAshikin
author_facet Kayat, Kalsom
Mohd Nor, NorAshikin
author_sort Kayat, Kalsom
collection UUM
description Bertitik tolak dari konsep Total Quality Management,Service Quality dan Pemasaran yang menekankan bahawa setiap organisasi perniagaan perlu mengutamakan pelanggan, kajian ini meninjau tahap keperihatinan pelanggan di kalangan pengusaha homestay di Malaysia.Definisi keperihatinan pelanggan ialah amalan yang mengutamakan pelanggan atau orientasi pelanggan dalam penyediaan produk dan perkhidmatan di kalangan pengusaha.Data telah dikumpul dari 142 responden yang terdiri dari pengusaha homestay di 10 Program Homestay menggunakan soalselidik bersemuka yang mengandungi instrumen mengukur tahap keperihatinan mereka. Instrumen tersebut diadaptasi dari kajian terdahulu yang dijalankan oleh Deng dan Dart (1994) dalam kajian mereka yang bertujuan mengukur tahap orientasi pasaran yang diamalkan oleh organisasi perniagaan.Hasil kajian ini menunjukkan bahawa majoriti pengusaha Program Homestay yang terlibat dalam soalselidik yang dijalankan sememangnya perihatin terhadap keperluan dan kehendak pengunjung.Namun begitu, majoriti responden juga menyatakan bahawa mereka kurang mampu dari segi modal untuk menyediakan produk dan perkhidmatan homestay yang terbaik untuk pelanggan merekan. Ini disokong dengan dapatan bahawa majoriti dari mereka menyatakan bahawa mereka hanya akan memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan setakat kemampuan mereka.Ujian-t yang dijalankan pula mengenalpasti tiga faktor yang membezakan tahap keperihatinan responden iaitu: (1) faktor kebergantungan kepada ketua program untuk tugas mengenalpasti dan memenuhi keperluan pelanggan, (2) faktor latihan, dan (3) faktor kebergantungan kepada perniagaan homestay untuk pendapatan.Soalan terbuka yang dimajukan kepada responden memberi indikasi bahawa faktor budaya, cara hidup, dan peradaban penduduk tempatan juga menjadi faktor yang mempengaruhi usaha memenuhi kehendak pengunjung.Kajian ini mencadangkan usaha untuk meningkatkan tahap keperihatinana pengusaha homestay harus ditumpukan kepada faktor-faktor penting yang dikenalpasti melalui kajian ini, terutama dalam meningkatkan kemampuan dan keupayaan pengusaha untuk menyediakan perkhidmatan kepada pengunjung.Hasil kajian ini membentuk beberapa persoalan susulan yang sesuai dikaji dalam penyelidikan seterusnya dalam bidang perkhidmatan dan produk Program Homestay. Hasil kajian juga memberi implikasi mengenai kepentingan merancang keupayaan pengusaha homestay supaya mereka berkeupayaan untu mengenalpasti jenis dan tahap perkhidmatan yang diharapkan oleh pengunjung dan memenuhi tahap perkhidmatan yang diharapkan.
first_indexed 2024-07-04T05:35:15Z
format Monograph
id uum-7848
institution Universiti Utara Malaysia
language English
English
last_indexed 2024-07-04T05:35:15Z
publishDate 2006
publisher Universiti Utara Malaysia
record_format eprints
spelling uum-78482014-07-10T00:45:46Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7848/ Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan Kayat, Kalsom Mohd Nor, NorAshikin HD28 Management. Industrial Management Bertitik tolak dari konsep Total Quality Management,Service Quality dan Pemasaran yang menekankan bahawa setiap organisasi perniagaan perlu mengutamakan pelanggan, kajian ini meninjau tahap keperihatinan pelanggan di kalangan pengusaha homestay di Malaysia.Definisi keperihatinan pelanggan ialah amalan yang mengutamakan pelanggan atau orientasi pelanggan dalam penyediaan produk dan perkhidmatan di kalangan pengusaha.Data telah dikumpul dari 142 responden yang terdiri dari pengusaha homestay di 10 Program Homestay menggunakan soalselidik bersemuka yang mengandungi instrumen mengukur tahap keperihatinan mereka. Instrumen tersebut diadaptasi dari kajian terdahulu yang dijalankan oleh Deng dan Dart (1994) dalam kajian mereka yang bertujuan mengukur tahap orientasi pasaran yang diamalkan oleh organisasi perniagaan.Hasil kajian ini menunjukkan bahawa majoriti pengusaha Program Homestay yang terlibat dalam soalselidik yang dijalankan sememangnya perihatin terhadap keperluan dan kehendak pengunjung.Namun begitu, majoriti responden juga menyatakan bahawa mereka kurang mampu dari segi modal untuk menyediakan produk dan perkhidmatan homestay yang terbaik untuk pelanggan merekan. Ini disokong dengan dapatan bahawa majoriti dari mereka menyatakan bahawa mereka hanya akan memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan setakat kemampuan mereka.Ujian-t yang dijalankan pula mengenalpasti tiga faktor yang membezakan tahap keperihatinan responden iaitu: (1) faktor kebergantungan kepada ketua program untuk tugas mengenalpasti dan memenuhi keperluan pelanggan, (2) faktor latihan, dan (3) faktor kebergantungan kepada perniagaan homestay untuk pendapatan.Soalan terbuka yang dimajukan kepada responden memberi indikasi bahawa faktor budaya, cara hidup, dan peradaban penduduk tempatan juga menjadi faktor yang mempengaruhi usaha memenuhi kehendak pengunjung.Kajian ini mencadangkan usaha untuk meningkatkan tahap keperihatinana pengusaha homestay harus ditumpukan kepada faktor-faktor penting yang dikenalpasti melalui kajian ini, terutama dalam meningkatkan kemampuan dan keupayaan pengusaha untuk menyediakan perkhidmatan kepada pengunjung.Hasil kajian ini membentuk beberapa persoalan susulan yang sesuai dikaji dalam penyelidikan seterusnya dalam bidang perkhidmatan dan produk Program Homestay. Hasil kajian juga memberi implikasi mengenai kepentingan merancang keupayaan pengusaha homestay supaya mereka berkeupayaan untu mengenalpasti jenis dan tahap perkhidmatan yang diharapkan oleh pengunjung dan memenuhi tahap perkhidmatan yang diharapkan. Universiti Utara Malaysia 2006 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7848/1/Kal.pdf application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7848/3/1.Kalsom%20Kayat.pdf Kayat, Kalsom and Mohd Nor, NorAshikin (2006) Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan. Project Report. Universiti Utara Malaysia. (Unpublished)
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Kayat, Kalsom
Mohd Nor, NorAshikin
Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_full Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_fullStr Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_full_unstemmed Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_short Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_sort keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
topic HD28 Management. Industrial Management
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7848/1/Kal.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/7848/3/1.Kalsom%20Kayat.pdf
work_keys_str_mv AT kayatkalsom keperihatinanpengusahaprogramhomestayterhadapkeperluandankehendakpelanggan
AT mohdnornorashikin keperihatinanpengusahaprogramhomestayterhadapkeperluandankehendakpelanggan