Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes /
Kajian ini memperlihatkan tahap kefahaman konsep asas matematik di kalangan pelajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah vokasional di daerah Johor Bahru. Skop kajian ini adalah berkaitan dengan tajuk pecahan. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temubual. Sampel seramai 87 orang pelajar terlibat...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1995
|
Subjects: |
_version_ | 1826414238506156032 |
---|---|
author | 173591 Cheah, Kooi Mei |
author_facet | 173591 Cheah, Kooi Mei |
author_sort | 173591 Cheah, Kooi Mei |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini memperlihatkan tahap kefahaman konsep asas matematik di kalangan pelajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah vokasional di daerah Johor Bahru. Skop kajian ini adalah berkaitan dengan tajuk pecahan. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temubual. Sampel seramai 87 orang pelajar terlibat dengan soal selidik dan 15 orang dengan temubual. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat pembentukan salah konsep, kecuaian pengiraan dan kecenderungan mengguna kaedah tersendiri dalam penyelesaian masalah Matematik. Daripada data kajian, didapati sebilangan besar pelajar berada lebih pada tahap pemahaman "instrumental" berbanding dengan pemahaman "relational". Pelajar menggunakan prakonsep yang kabur dan teknik hafalan yang seterusnya boleh menyebabkan pembentukan salah konsep. Perbandingan antara kajian ini dengan data dari kajian mengenai "Concepts of Secondary Mathematics and Science (CSMS) telah dibuat berdasarkan 7 soalan yang diambil daripada CSMS. Kesimpulannya, pelajar kajian ini lebih lemah daripada pelajar CSMS pada 4 soalan walaupun berumur lebih setahun. Seterusnya beberapa cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan pelajar dan membantu guru dalam pengajaran konsep matematik. |
first_indexed | 2024-03-05T02:57:11Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:289292 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T02:57:11Z |
publishDate | 1995 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:2892922020-12-19T17:09:26ZKefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes / 173591 Cheah, Kooi Mei Sekudai : UTM,1995Kajian ini memperlihatkan tahap kefahaman konsep asas matematik di kalangan pelajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah vokasional di daerah Johor Bahru. Skop kajian ini adalah berkaitan dengan tajuk pecahan. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temubual. Sampel seramai 87 orang pelajar terlibat dengan soal selidik dan 15 orang dengan temubual. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat pembentukan salah konsep, kecuaian pengiraan dan kecenderungan mengguna kaedah tersendiri dalam penyelesaian masalah Matematik. Daripada data kajian, didapati sebilangan besar pelajar berada lebih pada tahap pemahaman "instrumental" berbanding dengan pemahaman "relational". Pelajar menggunakan prakonsep yang kabur dan teknik hafalan yang seterusnya boleh menyebabkan pembentukan salah konsep. Perbandingan antara kajian ini dengan data dari kajian mengenai "Concepts of Secondary Mathematics and Science (CSMS) telah dibuat berdasarkan 7 soalan yang diambil daripada CSMS. Kesimpulannya, pelajar kajian ini lebih lemah daripada pelajar CSMS pada 4 soalan walaupun berumur lebih setahun. Seterusnya beberapa cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan pelajar dan membantu guru dalam pengajaran konsep matematik.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Kajian ini memperlihatkan tahap kefahaman konsep asas matematik di kalangan pelajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah vokasional di daerah Johor Bahru. Skop kajian ini adalah berkaitan dengan tajuk pecahan. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temubual. Sampel seramai 87 orang pelajar terlibat dengan soal selidik dan 15 orang dengan temubual. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat pembentukan salah konsep, kecuaian pengiraan dan kecenderungan mengguna kaedah tersendiri dalam penyelesaian masalah Matematik. Daripada data kajian, didapati sebilangan besar pelajar berada lebih pada tahap pemahaman "instrumental" berbanding dengan pemahaman "relational". Pelajar menggunakan prakonsep yang kabur dan teknik hafalan yang seterusnya boleh menyebabkan pembentukan salah konsep. Perbandingan antara kajian ini dengan data dari kajian mengenai "Concepts of Secondary Mathematics and Science (CSMS) telah dibuat berdasarkan 7 soalan yang diambil daripada CSMS. Kesimpulannya, pelajar kajian ini lebih lemah daripada pelajar CSMS pada 4 soalan walaupun berumur lebih setahun. Seterusnya beberapa cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan pelajar dan membantu guru dalam pengajaran konsep matematik.44PRZSLAcademic achievementMathematics |
spellingShingle | Academic achievement Mathematics 173591 Cheah, Kooi Mei Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes / |
title | Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes / |
title_full | Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes / |
title_fullStr | Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes / |
title_full_unstemmed | Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes / |
title_short | Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes / |
title_sort | kefahaman konsep asas matematik pecahan di kalangan pelajar sekolah menengah vokasional daerah johor bahru satu kajian kes |
topic | Academic achievement Mathematics |
work_keys_str_mv | AT 173591cheahkooimei kefahamankonsepasasmatematikpecahandikalanganpelajarsekolahmenengahvokasionaldaerahjohorbahrusatukajiankes |