Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes /

Kajian ini memperlihatkan tahap kefahaman konsep asas matematik di kalangan pelajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah vokasional di daerah Johor Bahru. Skop kajian ini adalah berkaitan dengan tajuk pecahan. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temubual. Sampel seramai 87 orang pelajar terlibat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 173591 Cheah, Kooi Mei
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1995
Subjects:
_version_ 1826414238506156032
author 173591 Cheah, Kooi Mei
author_facet 173591 Cheah, Kooi Mei
author_sort 173591 Cheah, Kooi Mei
collection OCEAN
description Kajian ini memperlihatkan tahap kefahaman konsep asas matematik di kalangan pelajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah vokasional di daerah Johor Bahru. Skop kajian ini adalah berkaitan dengan tajuk pecahan. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temubual. Sampel seramai 87 orang pelajar terlibat dengan soal selidik dan 15 orang dengan temubual. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat pembentukan salah konsep, kecuaian pengiraan dan kecenderungan mengguna kaedah tersendiri dalam penyelesaian masalah Matematik. Daripada data kajian, didapati sebilangan besar pelajar berada lebih pada tahap pemahaman "instrumental" berbanding dengan pemahaman "relational". Pelajar menggunakan prakonsep yang kabur dan teknik hafalan yang seterusnya boleh menyebabkan pembentukan salah konsep. Perbandingan antara kajian ini dengan data dari kajian mengenai "Concepts of Secondary Mathematics and Science (CSMS) telah dibuat berdasarkan 7 soalan yang diambil daripada CSMS. Kesimpulannya, pelajar kajian ini lebih lemah daripada pelajar CSMS pada 4 soalan walaupun berumur lebih setahun. Seterusnya beberapa cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan pelajar dan membantu guru dalam pengajaran konsep matematik.
first_indexed 2024-03-05T02:57:11Z
format
id KOHA-OAI-TEST:289292
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T02:57:11Z
publishDate 1995
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2892922020-12-19T17:09:26ZKefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes / 173591 Cheah, Kooi Mei Sekudai : UTM,1995Kajian ini memperlihatkan tahap kefahaman konsep asas matematik di kalangan pelajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah vokasional di daerah Johor Bahru. Skop kajian ini adalah berkaitan dengan tajuk pecahan. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temubual. Sampel seramai 87 orang pelajar terlibat dengan soal selidik dan 15 orang dengan temubual. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat pembentukan salah konsep, kecuaian pengiraan dan kecenderungan mengguna kaedah tersendiri dalam penyelesaian masalah Matematik. Daripada data kajian, didapati sebilangan besar pelajar berada lebih pada tahap pemahaman "instrumental" berbanding dengan pemahaman "relational". Pelajar menggunakan prakonsep yang kabur dan teknik hafalan yang seterusnya boleh menyebabkan pembentukan salah konsep. Perbandingan antara kajian ini dengan data dari kajian mengenai "Concepts of Secondary Mathematics and Science (CSMS) telah dibuat berdasarkan 7 soalan yang diambil daripada CSMS. Kesimpulannya, pelajar kajian ini lebih lemah daripada pelajar CSMS pada 4 soalan walaupun berumur lebih setahun. Seterusnya beberapa cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan pelajar dan membantu guru dalam pengajaran konsep matematik.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Kajian ini memperlihatkan tahap kefahaman konsep asas matematik di kalangan pelajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah vokasional di daerah Johor Bahru. Skop kajian ini adalah berkaitan dengan tajuk pecahan. Instrumen kajian ialah soal selidik dan temubual. Sampel seramai 87 orang pelajar terlibat dengan soal selidik dan 15 orang dengan temubual. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat pembentukan salah konsep, kecuaian pengiraan dan kecenderungan mengguna kaedah tersendiri dalam penyelesaian masalah Matematik. Daripada data kajian, didapati sebilangan besar pelajar berada lebih pada tahap pemahaman "instrumental" berbanding dengan pemahaman "relational". Pelajar menggunakan prakonsep yang kabur dan teknik hafalan yang seterusnya boleh menyebabkan pembentukan salah konsep. Perbandingan antara kajian ini dengan data dari kajian mengenai "Concepts of Secondary Mathematics and Science (CSMS) telah dibuat berdasarkan 7 soalan yang diambil daripada CSMS. Kesimpulannya, pelajar kajian ini lebih lemah daripada pelajar CSMS pada 4 soalan walaupun berumur lebih setahun. Seterusnya beberapa cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan pelajar dan membantu guru dalam pengajaran konsep matematik.44PRZSLAcademic achievementMathematics
spellingShingle Academic achievement
Mathematics
173591 Cheah, Kooi Mei
Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes /
title Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes /
title_full Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes /
title_fullStr Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes /
title_full_unstemmed Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes /
title_short Kefahaman konsep asas matematik (pecahan) di kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional Daerah Johor Bahru : satu kajian kes /
title_sort kefahaman konsep asas matematik pecahan di kalangan pelajar sekolah menengah vokasional daerah johor bahru satu kajian kes
topic Academic achievement
Mathematics
work_keys_str_mv AT 173591cheahkooimei kefahamankonsepasasmatematikpecahandikalanganpelajarsekolahmenengahvokasionaldaerahjohorbahrusatukajiankes