Hubungan Antara Kualiti Produk, Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam

Perkembangan sistem perbankan Islam di Malaysia adalah berdasarkan kepada kesedaran dan permintaan masyarakat kepada suatu sistem yang bebas daripada unsur gharar dan riba. Justeru, objektif utama kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan antara kualiti produk dan kualiti perkhidmatan dengan kepuasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Fauzwadi Mat Ali, Abu Bakar Hamed, Muhammad Nasri Md Hussain
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2013-06-01
Series:International Journal of Management Studies
Subjects:
Online Access:https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/10385
_version_ 1828054232837652480
author Mohd Fauzwadi Mat Ali
Abu Bakar Hamed
Muhammad Nasri Md Hussain
author_facet Mohd Fauzwadi Mat Ali
Abu Bakar Hamed
Muhammad Nasri Md Hussain
author_sort Mohd Fauzwadi Mat Ali
collection DOAJ
description Perkembangan sistem perbankan Islam di Malaysia adalah berdasarkan kepada kesedaran dan permintaan masyarakat kepada suatu sistem yang bebas daripada unsur gharar dan riba. Justeru, objektif utama kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan antara kualiti produk dan kualiti perkhidmatan dengan kepuasan pelanggan dalam perbankan Islam. Kualiti produk melibatkan keselesaan dan keberadaan produk, manakala kualiti perkhidmatan adalah kepatuhan, jaminan, ketara, empati, responsif dan kebolehpercayaan. Kajian ini melibatkan data kuantitatif dan data dikutip dengan menggunakan soal selidik. Pembantu penyelidik digunakan bagi mengutip data dari responden yang merupakan pelanggan perbankan Islam. Sebanyak 266 borang soal selidik telah diterima untuk dianalisis dengan menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS). Analisis deskriptif kepuasan pelanggan perbankan Islam adalah tinggi. Begitu juga bagi faktor-faktor kualiti produk dan kualiti perkhidmatan. Kesemua faktor kualiti produk dan kualiti perkhidmatan menunjukkan korelasi yang positif dan signifi kan dengan kepuasan pelanggan. Analisis regrasi berbilang menunjukkan pemboleh ubah kualiti produk dan kualiti perkhidmatan menerangkan 64 peratus varian dalam kepuasan pelanggan. Faktor responsif, empati, ketara, kepatuhan dan keberadaan produk merupakan faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan pelanggan secara signifi kan. Keputusan menunjukkan bahawa pelanggan berpuas hati terhadap kualiti produk dan kualiti perkhidmatan yang disediakan oleh pihak perbankan Islam. Pihak perbankan Islam seharusnya memberikan perhatian yang khusus dan prihatin kepada kehendak pelanggan, meyakinkan pelanggan dengan kepatuhan syariah terhadap produk yang ditawarkan, menonjolkan kemudahan dari segi fi zikal, peralatan dan penampilan imej kakitangan serta berkeinginan untuk membantu dan menaikkan imej institusi perbankan Islam.   Kata kunci: Kepuasan pelanggan; kualiti produk; kualiti perkhidmatan; perbankan Islam; Islam; Malaysia.  
first_indexed 2024-04-10T20:19:32Z
format Article
id doaj.art-0aa5eb36984a429a88ac06aa10c683ac
institution Directory Open Access Journal
issn 2232-1608
2180-2467
language English
last_indexed 2024-04-10T20:19:32Z
publishDate 2013-06-01
publisher UUM Press
record_format Article
series International Journal of Management Studies
spelling doaj.art-0aa5eb36984a429a88ac06aa10c683ac2023-01-26T03:12:20ZengUUM PressInternational Journal of Management Studies2232-16082180-24672013-06-01201Hubungan Antara Kualiti Produk, Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan IslamMohd Fauzwadi Mat Ali0Abu Bakar Hamed1Muhammad Nasri Md Hussain2Islamic Business School Universiti Utara MalaysiaIslamic Business School Universiti Utara MalaysiaIslamic Business School Universiti Utara MalaysiaPerkembangan sistem perbankan Islam di Malaysia adalah berdasarkan kepada kesedaran dan permintaan masyarakat kepada suatu sistem yang bebas daripada unsur gharar dan riba. Justeru, objektif utama kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan antara kualiti produk dan kualiti perkhidmatan dengan kepuasan pelanggan dalam perbankan Islam. Kualiti produk melibatkan keselesaan dan keberadaan produk, manakala kualiti perkhidmatan adalah kepatuhan, jaminan, ketara, empati, responsif dan kebolehpercayaan. Kajian ini melibatkan data kuantitatif dan data dikutip dengan menggunakan soal selidik. Pembantu penyelidik digunakan bagi mengutip data dari responden yang merupakan pelanggan perbankan Islam. Sebanyak 266 borang soal selidik telah diterima untuk dianalisis dengan menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS). Analisis deskriptif kepuasan pelanggan perbankan Islam adalah tinggi. Begitu juga bagi faktor-faktor kualiti produk dan kualiti perkhidmatan. Kesemua faktor kualiti produk dan kualiti perkhidmatan menunjukkan korelasi yang positif dan signifi kan dengan kepuasan pelanggan. Analisis regrasi berbilang menunjukkan pemboleh ubah kualiti produk dan kualiti perkhidmatan menerangkan 64 peratus varian dalam kepuasan pelanggan. Faktor responsif, empati, ketara, kepatuhan dan keberadaan produk merupakan faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan pelanggan secara signifi kan. Keputusan menunjukkan bahawa pelanggan berpuas hati terhadap kualiti produk dan kualiti perkhidmatan yang disediakan oleh pihak perbankan Islam. Pihak perbankan Islam seharusnya memberikan perhatian yang khusus dan prihatin kepada kehendak pelanggan, meyakinkan pelanggan dengan kepatuhan syariah terhadap produk yang ditawarkan, menonjolkan kemudahan dari segi fi zikal, peralatan dan penampilan imej kakitangan serta berkeinginan untuk membantu dan menaikkan imej institusi perbankan Islam.   Kata kunci: Kepuasan pelanggan; kualiti produk; kualiti perkhidmatan; perbankan Islam; Islam; Malaysia.  https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/10385Kepuasan pelanggankualiti produkkualiti perkhidmatanperbankan IslamIslamMalaysia
spellingShingle Mohd Fauzwadi Mat Ali
Abu Bakar Hamed
Muhammad Nasri Md Hussain
Hubungan Antara Kualiti Produk, Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam
International Journal of Management Studies
Kepuasan pelanggan
kualiti produk
kualiti perkhidmatan
perbankan Islam
Islam
Malaysia
title Hubungan Antara Kualiti Produk, Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam
title_full Hubungan Antara Kualiti Produk, Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam
title_fullStr Hubungan Antara Kualiti Produk, Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam
title_full_unstemmed Hubungan Antara Kualiti Produk, Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam
title_short Hubungan Antara Kualiti Produk, Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam
title_sort hubungan antara kualiti produk kualiti perkhidmatan dan kepuasan pelanggan dalam perbankan islam
topic Kepuasan pelanggan
kualiti produk
kualiti perkhidmatan
perbankan Islam
Islam
Malaysia
url https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/10385
work_keys_str_mv AT mohdfauzwadimatali hubunganantarakualitiprodukkualitiperkhidmatandankepuasanpelanggandalamperbankanislam
AT abubakarhamed hubunganantarakualitiprodukkualitiperkhidmatandankepuasanpelanggandalamperbankanislam
AT muhammadnasrimdhussain hubunganantarakualitiprodukkualitiperkhidmatandankepuasanpelanggandalamperbankanislam