Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia

Iklim sekolah yang kondusif merupakan salah satu faktor luaran yang berupaya memberi kesan terhadap kualiti pengajaran guru. Namun, realiti dunia pendidikan kini sedang menghadapi cabaran dalam aspek penyediaan iklim sekolah yang kondusif. Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti tahap iklim sekolah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nur Aida Muhammad, Khadijah Abdul Razak, Ab. Halim Tamuri
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20942/1/HUBUNGAN%20IKLIM%20SEKOLAH%20DENGAN%20PELAKSANAAN%20PENGAJARAN%20BERPANDUKAN%20PEDAGOGI%20PRODUKTIF%20GURU%20PENDIDIKAN%20ISLAM%20SEKOLAH%20MENENGAH%20KE.pdf
_version_ 1796933342314102784
author Nur Aida Muhammad,
Khadijah Abdul Razak,
Ab. Halim Tamuri,
author_facet Nur Aida Muhammad,
Khadijah Abdul Razak,
Ab. Halim Tamuri,
author_sort Nur Aida Muhammad,
collection UKM
description Iklim sekolah yang kondusif merupakan salah satu faktor luaran yang berupaya memberi kesan terhadap kualiti pengajaran guru. Namun, realiti dunia pendidikan kini sedang menghadapi cabaran dalam aspek penyediaan iklim sekolah yang kondusif. Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti tahap iklim sekolah, tahap pelaksanaan pengajaran guru berpandukan pedagogi produktif serta hubungan antara iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran guru berpandukan pedagogi produktif. Kajian berbentuk kajian tinjauan ini melibatkan seramai 454 orang GPI telah terpilih sebagai sampel kajian menggunakan teknik pensampelan rawak berstrata berkadar. Data kajian dikumpul melalui set borang soal selidik dan dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 26.0. Secara keseluruhannya, tahap iklim sekolah dilaporkan berada pada tahap tinggi (min = 4.05) dengan dimensi rakan sejawat memperoleh skor min yang paling tinggi (min=4.41). Tahap pelaksanaan pengajaran GPI berpandukan pedagogi produktif juga berada pada tahap tinggi (min = 4.25) dengan dimensi pengiktirafan perbezaan memperoleh skor min yang paling tinggi (min=4.38). Keputusan ujian korelasi Pearson mendapati wujudnya hubungan yang signifikan positif antara iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran GPI berpandukan pedagogi produktif dengan kekuatan sederhana (r=0.480, p < 0.05). Kajian ini memberi implikasi bahawa GPI wajar mempertingkatkan kualiti pengajaran dari masa ke semasa seperti menggunakan pendekatan pedagogi produktif. Kajian ini juga memberi implikasi kepada pentadbir sekolah agar memastikan iklim sekolah kekal kondusif demi keselesaan guru menjalankan tugas pengajaran seperti menyelenggara sumber sekolah secara konsisten. Hal ini adalah bertepatan dengan dasar pendidikan negara Malaysia untuk meningkatkan kecekapan penyediaan infrastruktur asas di semua sekolah.
first_indexed 2024-03-06T04:45:46Z
format Article
id ukm.eprints-20942
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:45:46Z
publishDate 2022
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-209422023-01-13T03:14:16Z http://journalarticle.ukm.my/20942/ Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia Nur Aida Muhammad, Khadijah Abdul Razak, Ab. Halim Tamuri, Iklim sekolah yang kondusif merupakan salah satu faktor luaran yang berupaya memberi kesan terhadap kualiti pengajaran guru. Namun, realiti dunia pendidikan kini sedang menghadapi cabaran dalam aspek penyediaan iklim sekolah yang kondusif. Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti tahap iklim sekolah, tahap pelaksanaan pengajaran guru berpandukan pedagogi produktif serta hubungan antara iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran guru berpandukan pedagogi produktif. Kajian berbentuk kajian tinjauan ini melibatkan seramai 454 orang GPI telah terpilih sebagai sampel kajian menggunakan teknik pensampelan rawak berstrata berkadar. Data kajian dikumpul melalui set borang soal selidik dan dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 26.0. Secara keseluruhannya, tahap iklim sekolah dilaporkan berada pada tahap tinggi (min = 4.05) dengan dimensi rakan sejawat memperoleh skor min yang paling tinggi (min=4.41). Tahap pelaksanaan pengajaran GPI berpandukan pedagogi produktif juga berada pada tahap tinggi (min = 4.25) dengan dimensi pengiktirafan perbezaan memperoleh skor min yang paling tinggi (min=4.38). Keputusan ujian korelasi Pearson mendapati wujudnya hubungan yang signifikan positif antara iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran GPI berpandukan pedagogi produktif dengan kekuatan sederhana (r=0.480, p < 0.05). Kajian ini memberi implikasi bahawa GPI wajar mempertingkatkan kualiti pengajaran dari masa ke semasa seperti menggunakan pendekatan pedagogi produktif. Kajian ini juga memberi implikasi kepada pentadbir sekolah agar memastikan iklim sekolah kekal kondusif demi keselesaan guru menjalankan tugas pengajaran seperti menyelenggara sumber sekolah secara konsisten. Hal ini adalah bertepatan dengan dasar pendidikan negara Malaysia untuk meningkatkan kecekapan penyediaan infrastruktur asas di semua sekolah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20942/1/HUBUNGAN%20IKLIM%20SEKOLAH%20DENGAN%20PELAKSANAAN%20PENGAJARAN%20BERPANDUKAN%20PEDAGOGI%20PRODUKTIF%20GURU%20PENDIDIKAN%20ISLAM%20SEKOLAH%20MENENGAH%20KE.pdf Nur Aida Muhammad, and Khadijah Abdul Razak, and Ab. Halim Tamuri, (2022) Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 19 (5). pp. 81-97. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/index
spellingShingle Nur Aida Muhammad,
Khadijah Abdul Razak,
Ab. Halim Tamuri,
Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia
title Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia
title_full Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia
title_fullStr Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia
title_full_unstemmed Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia
title_short Hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru Pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Malaysia
title_sort hubungan iklim sekolah dengan pelaksanaan pengajaran berpandukan pedagogi produktif guru pendidikan islam sekolah menengah kebangsaan di malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/20942/1/HUBUNGAN%20IKLIM%20SEKOLAH%20DENGAN%20PELAKSANAAN%20PENGAJARAN%20BERPANDUKAN%20PEDAGOGI%20PRODUKTIF%20GURU%20PENDIDIKAN%20ISLAM%20SEKOLAH%20MENENGAH%20KE.pdf
work_keys_str_mv AT nuraidamuhammad hubunganiklimsekolahdenganpelaksanaanpengajaranberpandukanpedagogiproduktifgurupendidikanislamsekolahmenengahkebangsaandimalaysia
AT khadijahabdulrazak hubunganiklimsekolahdenganpelaksanaanpengajaranberpandukanpedagogiproduktifgurupendidikanislamsekolahmenengahkebangsaandimalaysia
AT abhalimtamuri hubunganiklimsekolahdenganpelaksanaanpengajaranberpandukanpedagogiproduktifgurupendidikanislamsekolahmenengahkebangsaandimalaysia