Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah menjadi amalan pelajar atau yang paling dominan dengan pelajar ketika aktiviti pengajar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rozani Ahmad
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18909/1/Hubungan%20gaya%20pembelajaran.pdf
_version_ 1796909769129197568
author Rozani Ahmad
author_facet Rozani Ahmad
author_sort Rozani Ahmad
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah menjadi amalan pelajar atau yang paling dominan dengan pelajar ketika aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Seramal 547 orang pelajar tingkatan empat di empat buah sekolah laitu SMK Tawau, SMK Kuhara, SMK Umas-umas dan SMK Balung di daerah Tawau. Soal selidik adalah daripada Honey & Mumford, Learning Style Questionnaire (1992), yang mengandungi lapan puluh item telah digunakan untuk kajian ini. Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 18 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.88. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistic Package For Social Science (S PSS) Version 16.0 for Windows: Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian menunjukkan nilai p diantara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah p=0.01 hingga 0.05. Hal ini menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara dua pembolehubah tersebut. Kajian ini juga telah mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar ialah gaya pembelajaran Reflektor diikuti dengan Teoris, Pragmatis dan akhir sekali ialah Aktivas. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap pencapaian pelajar berdasarkan lokasi tetapi tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap gaya pembelajaran pelajar berdasarkan lokasi. Implikasi kajian ini jelasnya mampu mengubah dan memberi input berguna kepada Kementerian Pelajaran, khasnya guru-guru dan pelajar umumnya. Satu perancangan idea untuk membantu guru dan murid mengenalpasti gaya pembelajaran untuk pencapaian akademik masing-masing
first_indexed 2024-03-06T02:54:30Z
format Thesis
id ums.eprints-18909
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:54:30Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-189092018-02-26T03:38:28Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18909/ Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau Rozani Ahmad LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah menjadi amalan pelajar atau yang paling dominan dengan pelajar ketika aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Seramal 547 orang pelajar tingkatan empat di empat buah sekolah laitu SMK Tawau, SMK Kuhara, SMK Umas-umas dan SMK Balung di daerah Tawau. Soal selidik adalah daripada Honey & Mumford, Learning Style Questionnaire (1992), yang mengandungi lapan puluh item telah digunakan untuk kajian ini. Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 18 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.88. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistic Package For Social Science (S PSS) Version 16.0 for Windows: Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian menunjukkan nilai p diantara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah p=0.01 hingga 0.05. Hal ini menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara dua pembolehubah tersebut. Kajian ini juga telah mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar ialah gaya pembelajaran Reflektor diikuti dengan Teoris, Pragmatis dan akhir sekali ialah Aktivas. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap pencapaian pelajar berdasarkan lokasi tetapi tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap gaya pembelajaran pelajar berdasarkan lokasi. Implikasi kajian ini jelasnya mampu mengubah dan memberi input berguna kepada Kementerian Pelajaran, khasnya guru-guru dan pelajar umumnya. Satu perancangan idea untuk membantu guru dan murid mengenalpasti gaya pembelajaran untuk pencapaian akademik masing-masing 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18909/1/Hubungan%20gaya%20pembelajaran.pdf Rozani Ahmad (2013) Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Rozani Ahmad
Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau
title Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau
title_full Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau
title_fullStr Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau
title_full_unstemmed Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau
title_short Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah Tawau
title_sort hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah tawau
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18909/1/Hubungan%20gaya%20pembelajaran.pdf
work_keys_str_mv AT rozaniahmad hubungangayapembelajarandenganpencapaianakademikpelajardisekolahmenengahdaerahtawau