Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti hubungan kerenah pelajar dan beban tugas dengan tahap stres guru di sekolah di menengah kebangsaan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dalam menentukan perhubungan antara kesemua pemboleh ubah tidak bersandar (kerenah pelajar dan beban tugas) dengan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Said Ambotang, Norazizah Pilus, Christina Andin@Nur Qistin
Format: Article
Language:English
English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/21782/1/Hubungan%20Karenah%20Pelajar%20Dan%20Beban%20Tugas%20Dengan%20Tahap%20Stres%20Guru%20Di%20Sekolah%20Menengah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/21782/7/Hubungan%20Karenah%20Pelajar%20Dan%20Beban%20Tugas%20Dengan%20Tahap%20Stres%20Guru%20Di%20Sekolah%20Menengah.pdf
_version_ 1796910078139301888
author Abdul Said Ambotang
Norazizah Pilus
Christina Andin@Nur Qistin
author_facet Abdul Said Ambotang
Norazizah Pilus
Christina Andin@Nur Qistin
author_sort Abdul Said Ambotang
collection UMS
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti hubungan kerenah pelajar dan beban tugas dengan tahap stres guru di sekolah di menengah kebangsaan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dalam menentukan perhubungan antara kesemua pemboleh ubah tidak bersandar (kerenah pelajar dan beban tugas) dengan pemboleh ubah bersandar (tahap stres). Sampel kajian ini telah diperoleh daripada guru-guru sekolah menengah kebangsaan di daerah Semporna, Sabah. Sebanyak 282 sampel telah diperoleh oleh penulis untuk diuji dalam kajian ini. Setiap hipotesis telah diuji dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Versi 18.0. Dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang signifikan pada tahap sederhana, iaitu r = 0.531 di antara pemboleh ubah kerenah pelajar dengan tahap stres guru, hubungan yang signifikan pada tahap sederhana r = 0.546 di antara pemboleh ubah beban tugas dan tahap stres guru. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan tinggi, kuat dan sangat ketara antara punca stres (kerenah pelajar dan beban tugas) r = 0.720.
first_indexed 2024-03-06T02:59:05Z
format Article
id ums.eprints-21782
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T02:59:05Z
publishDate 2015
record_format dspace
spelling ums.eprints-217822021-04-30T07:38:07Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/21782/ Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah Abdul Said Ambotang Norazizah Pilus Christina Andin@Nur Qistin LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti hubungan kerenah pelajar dan beban tugas dengan tahap stres guru di sekolah di menengah kebangsaan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dalam menentukan perhubungan antara kesemua pemboleh ubah tidak bersandar (kerenah pelajar dan beban tugas) dengan pemboleh ubah bersandar (tahap stres). Sampel kajian ini telah diperoleh daripada guru-guru sekolah menengah kebangsaan di daerah Semporna, Sabah. Sebanyak 282 sampel telah diperoleh oleh penulis untuk diuji dalam kajian ini. Setiap hipotesis telah diuji dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Versi 18.0. Dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang signifikan pada tahap sederhana, iaitu r = 0.531 di antara pemboleh ubah kerenah pelajar dengan tahap stres guru, hubungan yang signifikan pada tahap sederhana r = 0.546 di antara pemboleh ubah beban tugas dan tahap stres guru. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan tinggi, kuat dan sangat ketara antara punca stres (kerenah pelajar dan beban tugas) r = 0.720. 2015 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/21782/1/Hubungan%20Karenah%20Pelajar%20Dan%20Beban%20Tugas%20Dengan%20Tahap%20Stres%20Guru%20Di%20Sekolah%20Menengah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/21782/7/Hubungan%20Karenah%20Pelajar%20Dan%20Beban%20Tugas%20Dengan%20Tahap%20Stres%20Guru%20Di%20Sekolah%20Menengah.pdf Abdul Said Ambotang and Norazizah Pilus and Christina Andin@Nur Qistin (2015) Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah. Jurnal Kinabalu, UMS, Sabah, 15.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Abdul Said Ambotang
Norazizah Pilus
Christina Andin@Nur Qistin
Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah
title Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah
title_full Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah
title_fullStr Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah
title_short Hubungan Karenah Pelajar Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah
title_sort hubungan karenah pelajar dan beban tugas dengan tahap stres guru di sekolah menengah
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/21782/1/Hubungan%20Karenah%20Pelajar%20Dan%20Beban%20Tugas%20Dengan%20Tahap%20Stres%20Guru%20Di%20Sekolah%20Menengah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/21782/7/Hubungan%20Karenah%20Pelajar%20Dan%20Beban%20Tugas%20Dengan%20Tahap%20Stres%20Guru%20Di%20Sekolah%20Menengah.pdf
work_keys_str_mv AT abdulsaidambotang hubungankarenahpelajardanbebantugasdengantahapstresgurudisekolahmenengah
AT norazizahpilus hubungankarenahpelajardanbebantugasdengantahapstresgurudisekolahmenengah
AT christinaandinnurqistin hubungankarenahpelajardanbebantugasdengantahapstresgurudisekolahmenengah