Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar ba...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit UMS
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/1/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/2/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf |
_version_ | 1796910700804702208 |
---|---|
author | Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar |
author_facet | Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar |
author_sort | Mohd. Zaki Ishak |
collection | UMS |
description | Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa. |
first_indexed | 2024-03-06T03:08:10Z |
format | Article |
id | ums.eprints-27897 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-03-06T03:08:10Z |
publishDate | 2019 |
publisher | Penerbit UMS |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-278972021-09-27T05:29:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/ Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar LB1555-1602 Elementary or public school education LG173 Malaysia Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa. Penerbit UMS 2019 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/1/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/2/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf Mohd. Zaki Ishak and Narawi Abu Bakar (2019) Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah. Borneo International Journal of Education, 1. pp. 57-74. ISSN 2710-7361 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777 |
spellingShingle | LB1555-1602 Elementary or public school education LG173 Malaysia Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title | Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_full | Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_fullStr | Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_full_unstemmed | Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_short | Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_sort | keberkesanan model responseto intervention rti dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
topic | LB1555-1602 Elementary or public school education LG173 Malaysia |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/1/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/2/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdzakiishak keberkesananmodelresponsetointerventionrtidalammenyelesaikanmasalahmatematikberayatmuridsekolahrendah AT narawiabubakar keberkesananmodelresponsetointerventionrtidalammenyelesaikanmasalahmatematikberayatmuridsekolahrendah |