Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah

Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar ba...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Zaki Ishak, Narawi Abu Bakar
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/1/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/2/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf
_version_ 1796910700804702208
author Mohd. Zaki Ishak
Narawi Abu Bakar
author_facet Mohd. Zaki Ishak
Narawi Abu Bakar
author_sort Mohd. Zaki Ishak
collection UMS
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa.
first_indexed 2024-03-06T03:08:10Z
format Article
id ums.eprints-27897
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:08:10Z
publishDate 2019
publisher Penerbit UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-278972021-09-27T05:29:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/ Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar LB1555-1602 Elementary or public school education LG173 Malaysia Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa. Penerbit UMS 2019 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/1/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/2/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf Mohd. Zaki Ishak and Narawi Abu Bakar (2019) Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah. Borneo International Journal of Education, 1. pp. 57-74. ISSN 2710-7361 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777
spellingShingle LB1555-1602 Elementary or public school education
LG173 Malaysia
Mohd. Zaki Ishak
Narawi Abu Bakar
Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_full Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_fullStr Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_full_unstemmed Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_short Keberkesanan Model Responseto-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_sort keberkesanan model responseto intervention rti dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
topic LB1555-1602 Elementary or public school education
LG173 Malaysia
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/1/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27897/2/Keberkesanan%20Model%20Responseto-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf
work_keys_str_mv AT mohdzakiishak keberkesananmodelresponsetointerventionrtidalammenyelesaikanmasalahmatematikberayatmuridsekolahrendah
AT narawiabubakar keberkesananmodelresponsetointerventionrtidalammenyelesaikanmasalahmatematikberayatmuridsekolahrendah