Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu

Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti kesan penggunaan teknik bercerita dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid-murid tingkatan satu. Teknik bercerita merupakan satu bentuk teknik pembelajaran yang dapat menimbulkan minat belajar dalam kalangan murid. Cerita yang mengandungi tema dan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jusoh, Zuraini, Jamian, Abdul Rasid
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/34316/1/Kesan%20bercerita%20terhadap%20pencapaian%20penulisan%20karangan%20naratif%20Bahasa%20Melayu.pdf
_version_ 1825948425927000064
author Jusoh, Zuraini
Jamian, Abdul Rasid
author_facet Jusoh, Zuraini
Jamian, Abdul Rasid
author_sort Jusoh, Zuraini
collection UPM
description Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti kesan penggunaan teknik bercerita dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid-murid tingkatan satu. Teknik bercerita merupakan satu bentuk teknik pembelajaran yang dapat menimbulkan minat belajar dalam kalangan murid. Cerita yang mengandungi tema dan plot juga diwarnai dengan penggunaan gaya bahasa, latar, situasi, dan sudut pandangan yang baik mencorak penceritaan yang baik. Justeru, kajian ini telah dijalankan kepada seramai 66 orang sampel kajian murid tingkatan satu di sebuah sekolah menengah kebangsaan di negeri Selangor bagi mengetahui kesan bercerita terhadap hasil penulisan karangan naratif murid-murid. Sampel diberi praujian dan pascaujianrawatan pengajaran menggunakan teknik bercerita. Dapatan menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap prestasi penulisan karangan naratif murid-murid sebelum dan selepas diberikan rawatan teknik bercerita,iaitu t (33) = 5.36, p = 0.01, d = 0.92. Markah penulisan karangan naratif murid-murid kumpulan eksperimen juga menunjukkan peningkatan, iaitu semasa praujian dengan markah 14.74 kepada 23.15 semasa pasca ujian. Oleh itu, bercerita boleh dipertimbang oleh para guru sebagai teknik pengajaran alternatif dalam usaha meningkatkan pencapaian penulisan karangan naratif dalam kalangan murid-murid.
first_indexed 2024-03-06T08:28:38Z
format Article
id upm.eprints-34316
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T08:28:38Z
publishDate 2014
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-343162016-09-15T04:12:31Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/34316/ Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu Jusoh, Zuraini Jamian, Abdul Rasid Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti kesan penggunaan teknik bercerita dalam pembelajaran penulisan karangan naratif murid-murid tingkatan satu. Teknik bercerita merupakan satu bentuk teknik pembelajaran yang dapat menimbulkan minat belajar dalam kalangan murid. Cerita yang mengandungi tema dan plot juga diwarnai dengan penggunaan gaya bahasa, latar, situasi, dan sudut pandangan yang baik mencorak penceritaan yang baik. Justeru, kajian ini telah dijalankan kepada seramai 66 orang sampel kajian murid tingkatan satu di sebuah sekolah menengah kebangsaan di negeri Selangor bagi mengetahui kesan bercerita terhadap hasil penulisan karangan naratif murid-murid. Sampel diberi praujian dan pascaujianrawatan pengajaran menggunakan teknik bercerita. Dapatan menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap prestasi penulisan karangan naratif murid-murid sebelum dan selepas diberikan rawatan teknik bercerita,iaitu t (33) = 5.36, p = 0.01, d = 0.92. Markah penulisan karangan naratif murid-murid kumpulan eksperimen juga menunjukkan peningkatan, iaitu semasa praujian dengan markah 14.74 kepada 23.15 semasa pasca ujian. Oleh itu, bercerita boleh dipertimbang oleh para guru sebagai teknik pengajaran alternatif dalam usaha meningkatkan pencapaian penulisan karangan naratif dalam kalangan murid-murid. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/34316/1/Kesan%20bercerita%20terhadap%20pencapaian%20penulisan%20karangan%20naratif%20Bahasa%20Melayu.pdf Jusoh, Zuraini and Jamian, Abdul Rasid (2014) Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 4 (1). pp. 11-18. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/article/view/70
spellingShingle Jusoh, Zuraini
Jamian, Abdul Rasid
Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu
title Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu
title_full Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu
title_fullStr Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu
title_short Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif Bahasa Melayu
title_sort kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif bahasa melayu
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/34316/1/Kesan%20bercerita%20terhadap%20pencapaian%20penulisan%20karangan%20naratif%20Bahasa%20Melayu.pdf
work_keys_str_mv AT jusohzuraini kesanberceritaterhadappencapaianpenulisankarangannaratifbahasamelayu
AT jamianabdulrasid kesanberceritaterhadappencapaianpenulisankarangannaratifbahasamelayu