Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning

Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1989
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf
_version_ 1825832954583056384
author A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
author_facet A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
author_sort A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
collection USM
description Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripada dua dimensi iaitu kesenangan/kesukaran dan keenakan/ kebencian. Cara melaksanakan kaedah pembelajaran ialah melalui modul-modul pengajaran sendiri. Subjek-subjek dengan gaya pembedaan konsepsan tinggi dan pemikiran divergen mengamati pembelajaran penemuan lebih sukar daripada pembelajaran pendedahan. Subjek-subjek 'field independent' dan pemikiran inferensi tinggi mengamati pembelajaran penemuan Iebih keenakan daripada pembelajaran pendedahan. Keputusan ini menunjukkan gaya kognitif juga boleh mempengaruhi ciri affektif berkaitan dengan pembelajaran di samping hasil kognitif yang kerapkali dilaporkan. Ini mengusulkan bahawa konsep 'sikap-bakat-interaksi' harus termasuk dalam penyelidikan gaya kognitif oleh sebab sikap pelajar terhadap sesuatu strategi pengajaran mungkin menjadi Iebih penting untuk pembelajaran berlaku daripada bakatnya.
first_indexed 2024-03-06T15:00:34Z
format Article
id usm.eprints-33744
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:00:34Z
publishDate 1989
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-337442017-04-28T08:31:37Z http://eprints.usm.my/33744/ Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning A. Lourdusamy, A. Lourdusamy LB2300 Higher Education Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripada dua dimensi iaitu kesenangan/kesukaran dan keenakan/ kebencian. Cara melaksanakan kaedah pembelajaran ialah melalui modul-modul pengajaran sendiri. Subjek-subjek dengan gaya pembedaan konsepsan tinggi dan pemikiran divergen mengamati pembelajaran penemuan lebih sukar daripada pembelajaran pendedahan. Subjek-subjek 'field independent' dan pemikiran inferensi tinggi mengamati pembelajaran penemuan Iebih keenakan daripada pembelajaran pendedahan. Keputusan ini menunjukkan gaya kognitif juga boleh mempengaruhi ciri affektif berkaitan dengan pembelajaran di samping hasil kognitif yang kerapkali dilaporkan. Ini mengusulkan bahawa konsep 'sikap-bakat-interaksi' harus termasuk dalam penyelidikan gaya kognitif oleh sebab sikap pelajar terhadap sesuatu strategi pengajaran mungkin menjadi Iebih penting untuk pembelajaran berlaku daripada bakatnya. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1989 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf A. Lourdusamy, A. Lourdusamy (1989) Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 10 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_10_1989/Jilid%2010%20Artikel%2005.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_full Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_fullStr Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_full_unstemmed Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_short Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_sort relationship between cognitive style and the relative preference for discovery learning and expository learning
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf
work_keys_str_mv AT alourdusamyalourdusamy relationshipbetweencognitivestyleandtherelativepreferencefordiscoverylearningandexpositorylearning