Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers

Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru pelatih. Pada hakik...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rowe , Michael John, Furlong, John
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1995
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33977/1/Jilid_14_Artikel_07.pdf
_version_ 1797009135452028928
author Rowe , Michael John
Furlong, John
author_facet Rowe , Michael John
Furlong, John
author_sort Rowe , Michael John
collection USM
description Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru pelatih. Pada hakikatnya, tanggungjawab kedua-dua pihak tidaklah seimbang. Sekolah mempunyai tanggungjawab utama melatih guru pelatih untuk mengajar mata pelajaran pengkhususan, menilai murid dan menguruskan kelas; dan menyelia guru pelatih dan menilai kecekapan mereka dalam kemahiran tersebut. Institusi pengajian tinggi pula bertanggungjawab menentukan kursus-kursus bagi memenuhi keperluan syarat akademik, mendapatkan pengiktirafan, mengurniakan sijil kelayakan kepada guru pelatih yang berjaya dan menempatkan mereka di beberapa sekolah
first_indexed 2024-03-06T15:01:14Z
format Article
id usm.eprints-33977
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:01:14Z
publishDate 1995
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-339772017-05-09T07:18:40Z http://eprints.usm.my/33977/ Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers Rowe , Michael John Furlong, John LB2300 Higher Education Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru pelatih. Pada hakikatnya, tanggungjawab kedua-dua pihak tidaklah seimbang. Sekolah mempunyai tanggungjawab utama melatih guru pelatih untuk mengajar mata pelajaran pengkhususan, menilai murid dan menguruskan kelas; dan menyelia guru pelatih dan menilai kecekapan mereka dalam kemahiran tersebut. Institusi pengajian tinggi pula bertanggungjawab menentukan kursus-kursus bagi memenuhi keperluan syarat akademik, mendapatkan pengiktirafan, mengurniakan sijil kelayakan kepada guru pelatih yang berjaya dan menempatkan mereka di beberapa sekolah Penerbit Universiti Sains Malaysia 1995 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33977/1/Jilid_14_Artikel_07.pdf Rowe , Michael John and Furlong, John (1995) Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 14 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_14_1995/Jilid%2014%20Artikel%2007.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Rowe , Michael John
Furlong, John
Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers
title Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers
title_full Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers
title_fullStr Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers
title_full_unstemmed Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers
title_short Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers
title_sort assessing school based learning a developmental framework for student teachers
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/33977/1/Jilid_14_Artikel_07.pdf
work_keys_str_mv AT rowemichaeljohn assessingschoolbasedlearningadevelopmentalframeworkforstudentteachers
AT furlongjohn assessingschoolbasedlearningadevelopmentalframeworkforstudentteachers