Tahap Perpaduan Pelajar Pelbagai Kaum Dalam Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB)

Kajian ini dijalankan untuk melihat tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum yangditerapkan dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu dikalangan pelajar SekolahMenengah Tun Abdul Razak, Selekoh, Perak. Instrumen kajian yang digunakan adalah soalselidik yang diedarkan kepada 120 orang pelajar dari S...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hamdan, Abdul Rahim, Jamaludin, Ismail Fauzi
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10544/1/Tahap_Perpaduan_Pelajar_Pelbagai_Kaum_Dalam_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Bersepadu.pdf
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk melihat tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum yangditerapkan dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu dikalangan pelajar SekolahMenengah Tun Abdul Razak, Selekoh, Perak. Instrumen kajian yang digunakan adalah soalselidik yang diedarkan kepada 120 orang pelajar dari Sekolah Menengah Tun Abdul Razak,Selekoh Perak. Instrument kajian yang digunakan mengandungi 36 item yang berdasarkankepada 4 persoalan kajian iaitu merangkumi aspek faktor gaya pembelajaran pelajar, faktor gayapengajaran guru, faktor aktiviti amali pelajar di dalam bengkel dan faktor persekitaran bengkel.Kesahan item-item diperolehi menerusi perbincangan dengan pakar-pakar. Segala data yangdiperolehi dianalisis menggunakan perisian komputer ‘Statistical Package For Social Science(SPSS version 11.5)’ untuk mendapatkan kekerapan, peratus dan min. Dapatan kajianmenunjukkan bahawa penerapan perpaduan menerusi matapelajaran Kemahiran Hidup adalahtinggi. Hasil kajian memerlukan tindakan dari pihak guru, pentadbir sekolah, Jabatan PelajaranNegeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia bagi mengekalkan dan membantu meningkatkanlagi nilai perpaduan dikalangan pelajar.