Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang paling dominan mempengaruhi lepak dengan hubungan keibubapaan. Seramai 500 orang pelajar dari 18 buah sekolah menengah iaitu Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Selangor yang dipilih secara kelompok atas kelompok dalam kajian. Instrumen kajian yang digunakan merupakan adaptasi daripada soal selidik Parental Behaviour Inventory (PBI), Teenagers Personality Questionnaires (TPAS) dan The Parental Aspect Questionnaires (PAAS). Darjah kebolehpercayaan (alfa cronbach) bagi instrumen yang digunakan dalam kajian ini bagi faktor-faktor lepak ialah 0.8596, corak asuhan ibu bapa ialah 0.8879 dan peranan ibu bapa ialah 0.8975. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan dengan faktor hubungan keibubapaan, kendiri remaja, pendidikan agama, corak asuhan dan peranan ibu bapa sebagai contoh tauladan. Walau bagaimanapun, dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dengan rakan sebaya dan persekitaran. Faktor hubungan kekeluargaan merupakan faktor yang paling dominan mempengaruhi pelajar remaja. Dapatan kajian menunjukkan corak asuhan demokrasi dan peranan ibu bapa sebagai contoh tauladan secara keseluruhannya berada pada tahap yang tinggi.
|