Summary: | Tingkatan Dua Terhadap Keberkesanan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah
Menengah. Seramai 280 orang responden yang dipilih adalah berdasarkan kaedah persampelan rawak
kelompok di tujuh buah sekolah menengah sekitar daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Kajian
rintis telah dijalankan untuk melihat ketekalan dalaman dan kebolehpercayaan instrumen dengan
menggunakan Alpha Cronbach. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan set soalan ini
adalah 0.8172. Satu set borang soal selidik yang mengandungi bahagian A (demografi responden) dan
bahagian B ( Soalan yang berkaitan pembolehubah ) telah digunakan. Data-data yang diperoleh diproses
dan dianalisa dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.0 ( Statistical Packages For Social Science ).
Statistik deskriptif seperti frekuensi, min dan sisihan piawai digunakan untuk mengenal pasti tahap
keberkesanan berdasarkan beberapa pembolehubah yang ada dan yang paling dominan serta mengenal pasti
tahap keberkesanan pengajaran mata pelajaran Kemahiran Hidup di sekolah menengah. Manakala statistik
inferensi seperti Ujian-t telah digunakan. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang
signifikan antara pengetahuan (p=0.702>α 0.05 ), kemahiran (p=0.099), sikap (p=0.359 ) dan pengajaran
guru (p=0.534 > α 0.05 ) dengan jantina pelajar. Hasil kajian mendapati bahawa pengetahuan guru adalah
aspek yang paling dominan, berbanding aspek yang lain berdasarkan kesemua pembolehubah yang ada.
Analisis korelasi Pearson pula telah digunakan untuk mengetahui hubungan kolerasi, dapatan kajian
menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan, kemahiran, sikap dan pengajaran
guru dengan keputusan peperiksaan akhir tahun KH tingkatan satu. Oleh itu, beberapa cadangan
dikemukakan dalam kajian ini. Antaranya ialah kajian dari segi peruntukan (Bahan dan alatan, ABM,
bekalan Note book, bebanan kerja guru KH ) yang boleh meningkatkan lagi keberkesanan pengajaran mata
pelajaran Kemahiran Hidup sekolah menengah di masa akan datang.
|