Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan

Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam.Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat.Ked...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Firdaus, Firman Shakti, Yusoff, Rushami Zien, Md Hussain, Muhammad Nasri, Mohd Asaad, Mohd Norhasni
Format: Article
Language:English
Published: Malaysian Academy of SME & Entrepreneurship Development (MASMED), Universiti Teknologi MARA 2016
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21280/1/AEJ%202%201%202016%2078%2088.pdf
_version_ 1803628126371053568
author Firdaus, Firman Shakti
Yusoff, Rushami Zien
Md Hussain, Muhammad Nasri
Mohd Asaad, Mohd Norhasni
author_facet Firdaus, Firman Shakti
Yusoff, Rushami Zien
Md Hussain, Muhammad Nasri
Mohd Asaad, Mohd Norhasni
author_sort Firdaus, Firman Shakti
collection UUM
description Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam.Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat.Kedua, konsep perkhidmatan menurut Islam dan ketiga mengetengahkan konsep baru mengenai kualiti perkhidmatan berteraskan tasawwur Islam.Perbincangan ini penting kerana kualiti dalam perkhidmatan merupakan satu konsep perniagaan yang paling mencabar untuk dilaksanakan oleh setiap organisasi. Namun masih sedikit kajian yang secara menyeluruh membincangkan konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Justeru, tulisan ini cuba menganalisis konsep kualiti perkhidmatan dari perspektif Islam dengan merujuk kepada sumber autentik dalam Islam serta sorotan kepustakaan yang berkaitan. Hasil daripada perbincangan dalam kertas kerja ini, dijangkakan satu rangka kerja teori kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam yang boleh dijadikan pendekatan baru oleh organisasi-organisasi berteraskan Islam.
first_indexed 2024-07-04T06:17:00Z
format Article
id uum-21280
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:17:00Z
publishDate 2016
publisher Malaysian Academy of SME & Entrepreneurship Development (MASMED), Universiti Teknologi MARA
record_format dspace
spelling uum-212802017-03-02T04:09:34Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21280/ Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan Firdaus, Firman Shakti Yusoff, Rushami Zien Md Hussain, Muhammad Nasri Mohd Asaad, Mohd Norhasni HD28 Management. Industrial Management Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam.Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat.Kedua, konsep perkhidmatan menurut Islam dan ketiga mengetengahkan konsep baru mengenai kualiti perkhidmatan berteraskan tasawwur Islam.Perbincangan ini penting kerana kualiti dalam perkhidmatan merupakan satu konsep perniagaan yang paling mencabar untuk dilaksanakan oleh setiap organisasi. Namun masih sedikit kajian yang secara menyeluruh membincangkan konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Justeru, tulisan ini cuba menganalisis konsep kualiti perkhidmatan dari perspektif Islam dengan merujuk kepada sumber autentik dalam Islam serta sorotan kepustakaan yang berkaitan. Hasil daripada perbincangan dalam kertas kerja ini, dijangkakan satu rangka kerja teori kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam yang boleh dijadikan pendekatan baru oleh organisasi-organisasi berteraskan Islam. Malaysian Academy of SME & Entrepreneurship Development (MASMED), Universiti Teknologi MARA 2016 Article PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21280/1/AEJ%202%201%202016%2078%2088.pdf Firdaus, Firman Shakti and Yusoff, Rushami Zien and Md Hussain, Muhammad Nasri and Mohd Asaad, Mohd Norhasni (2016) Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (1). pp. 78-88. ISSN 2289-2125 http://aej.uitm.edu.my/main/index.php/current-issue/volume-2-issue-1-2016/26-kualiti-perkhidmatan-antara-pengurusan-kontemporari-dan-perspektif-islam-kajian-perbandingan
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Firdaus, Firman Shakti
Yusoff, Rushami Zien
Md Hussain, Muhammad Nasri
Mohd Asaad, Mohd Norhasni
Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan
title Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan
title_full Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan
title_fullStr Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan
title_full_unstemmed Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan
title_short Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan
title_sort kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif islam kajian perbandingan
topic HD28 Management. Industrial Management
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21280/1/AEJ%202%201%202016%2078%2088.pdf
work_keys_str_mv AT firdausfirmanshakti kualitiperkhidmatanantarapengurusankontemporaridanperspektifislamkajianperbandingan
AT yusoffrushamizien kualitiperkhidmatanantarapengurusankontemporaridanperspektifislamkajianperbandingan
AT mdhussainmuhammadnasri kualitiperkhidmatanantarapengurusankontemporaridanperspektifislamkajianperbandingan
AT mohdasaadmohdnorhasni kualitiperkhidmatanantarapengurusankontemporaridanperspektifislamkajianperbandingan