Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan

Tujuan: Walaupun pendidikan tahfiz berkembang pesat mutakhir ini, pencapaian hafazan al-Quran di institusi tahfiz didapati masih kurang memberangsangkan. Salah satu faktor kelemahan pencapaian hafazan dipercayai berpunca daripada kelemahan memahami makna ayat al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hussin, Zahriah, Mustapha, Nik Farhan, Toklubok@Hajimaming, Pabiyah, Alias, Majdan, Ismail, Muhd Zulkifli
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia Press 2021
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28915/1/MJLI%2018%2001%202021%20265-287.pdf
https://doi.org/10.32890/mjli2021.18.1.11
_version_ 1825805887117197312
author Hussin, Zahriah
Mustapha, Nik Farhan
Toklubok@Hajimaming, Pabiyah
Alias, Majdan
Ismail, Muhd Zulkifli
author_facet Hussin, Zahriah
Mustapha, Nik Farhan
Toklubok@Hajimaming, Pabiyah
Alias, Majdan
Ismail, Muhd Zulkifli
author_sort Hussin, Zahriah
collection UUM
description Tujuan: Walaupun pendidikan tahfiz berkembang pesat mutakhir ini, pencapaian hafazan al-Quran di institusi tahfiz didapati masih kurang memberangsangkan. Salah satu faktor kelemahan pencapaian hafazan dipercayai berpunca daripada kelemahan memahami makna ayat al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz. Walaupun banyak kajian telah dijalankan, namun terdapat jurang pengetahuan tentang faktor di sebalik masalah kefahaman al-Quran. Sementara itu, beberapa sarjana Islam didapati menekankan pengajaran bahasa Arab dalam sistem pendidikan tahfiz. Justeru, kajian ini meneroka kepentingan skemata bahasa Arab dalam meramal pencapaian hafazan melalui kefahaman al-Quran. Metodologi : Dengan mengambil pendekatan kuantitatif, kajian ini menyelidiki pengaruh skemata bahasa Arab terhadap pencapaian hafazan dalam kalangan pelajar tahfiz yang mempunyai latar belakang pengajian bahasa Arab. Faktor pengantara, iaitu kefahaman al-Quran turut diteliti. Kajian dijalankan terhadap 246 sampel dari empat buah institusi tahfiz di Malaysia yang mensyaratkan pelajar mempunyai skemata bahasa Arab pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Pengumpulan data dilakukan melalui teknik ujian bagi mengukur tahap skemata bahasa Arab yang terdiri daripada nahu, saraf dan kosa kata, tahap kefahaman al-Quran dan juga pencapaian hafazan. Dapatan : Hasil analisis menggunakan Partial Least Square Structural Equation Modeling (PLS-SEM) dan prosedur Bootstrapping menunjukkan bahawa skemata bahasa Arab mempunyai kesan langsung dan kesan tidak langsung terhadap pencapaian hafazan melalui kefahaman al-Quran. Signifikan- Dapatan kajian ini menjelaskan bahawa skemata bahasa Arab dan kefahaman al-Quran menjadi faktor peramal yang relevan terhadap pencapaian hafazan.
first_indexed 2024-07-04T06:39:33Z
format Article
id uum-28915
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:39:33Z
publishDate 2021
publisher Universiti Utara Malaysia Press
record_format eprints
spelling uum-289152023-06-19T09:30:54Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28915/ Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan Hussin, Zahriah Mustapha, Nik Farhan Toklubok@Hajimaming, Pabiyah Alias, Majdan Ismail, Muhd Zulkifli BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Tujuan: Walaupun pendidikan tahfiz berkembang pesat mutakhir ini, pencapaian hafazan al-Quran di institusi tahfiz didapati masih kurang memberangsangkan. Salah satu faktor kelemahan pencapaian hafazan dipercayai berpunca daripada kelemahan memahami makna ayat al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz. Walaupun banyak kajian telah dijalankan, namun terdapat jurang pengetahuan tentang faktor di sebalik masalah kefahaman al-Quran. Sementara itu, beberapa sarjana Islam didapati menekankan pengajaran bahasa Arab dalam sistem pendidikan tahfiz. Justeru, kajian ini meneroka kepentingan skemata bahasa Arab dalam meramal pencapaian hafazan melalui kefahaman al-Quran. Metodologi : Dengan mengambil pendekatan kuantitatif, kajian ini menyelidiki pengaruh skemata bahasa Arab terhadap pencapaian hafazan dalam kalangan pelajar tahfiz yang mempunyai latar belakang pengajian bahasa Arab. Faktor pengantara, iaitu kefahaman al-Quran turut diteliti. Kajian dijalankan terhadap 246 sampel dari empat buah institusi tahfiz di Malaysia yang mensyaratkan pelajar mempunyai skemata bahasa Arab pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Pengumpulan data dilakukan melalui teknik ujian bagi mengukur tahap skemata bahasa Arab yang terdiri daripada nahu, saraf dan kosa kata, tahap kefahaman al-Quran dan juga pencapaian hafazan. Dapatan : Hasil analisis menggunakan Partial Least Square Structural Equation Modeling (PLS-SEM) dan prosedur Bootstrapping menunjukkan bahawa skemata bahasa Arab mempunyai kesan langsung dan kesan tidak langsung terhadap pencapaian hafazan melalui kefahaman al-Quran. Signifikan- Dapatan kajian ini menjelaskan bahawa skemata bahasa Arab dan kefahaman al-Quran menjadi faktor peramal yang relevan terhadap pencapaian hafazan. Universiti Utara Malaysia Press 2021 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28915/1/MJLI%2018%2001%202021%20265-287.pdf Hussin, Zahriah and Mustapha, Nik Farhan and Toklubok@Hajimaming, Pabiyah and Alias, Majdan and Ismail, Muhd Zulkifli (2021) Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan. Malaysian Journal of Learning and Instruction (MJLI), 18 (1). pp. 265-287. ISSN 1675-8110 https://e-journal.uum.edu.my/index.php/mjli/article/view/mjli2021.18.1.11 https://doi.org/10.32890/mjli2021.18.1.11 https://doi.org/10.32890/mjli2021.18.1.11
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Hussin, Zahriah
Mustapha, Nik Farhan
Toklubok@Hajimaming, Pabiyah
Alias, Majdan
Ismail, Muhd Zulkifli
Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan
title Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan
title_full Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan
title_fullStr Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan
title_full_unstemmed Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan
title_short Kepentingan Skemata Arab terhadap kefahaman Al-Quran dan pencapaian hafazan
title_sort kepentingan skemata arab terhadap kefahaman al quran dan pencapaian hafazan
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28915/1/MJLI%2018%2001%202021%20265-287.pdf
https://doi.org/10.32890/mjli2021.18.1.11
work_keys_str_mv AT hussinzahriah kepentinganskemataarabterhadapkefahamanalqurandanpencapaianhafazan
AT mustaphanikfarhan kepentinganskemataarabterhadapkefahamanalqurandanpencapaianhafazan
AT toklubokhajimamingpabiyah kepentinganskemataarabterhadapkefahamanalqurandanpencapaianhafazan
AT aliasmajdan kepentinganskemataarabterhadapkefahamanalqurandanpencapaianhafazan
AT ismailmuhdzulkifli kepentinganskemataarabterhadapkefahamanalqurandanpencapaianhafazan