Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan

Kesetiaan pelanggan adalah penentu kepada kelangsungan sesebuah perniagaan. Personaliti usahawan merupakan faktor yang dapat mengukuhkan kesetiaan pelanggan. Kajian ini bertujuan mengenal pasti pengaruh personaliti usahawan Islam berteraskan sifat siddiq, amanah, tabligh dan fatonah dalam konteks ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad, Noraihan, Ishak, Mohd Sobhi, Mohd Rashid, Sabrina
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29536/1/IJIB%2002%2001%202017%2024-37.pdf
https://doi.org/10.32890/ijib2017.2.1.3
_version_ 1803629680716152832
author Mohamad, Noraihan
Ishak, Mohd Sobhi
Mohd Rashid, Sabrina
author_facet Mohamad, Noraihan
Ishak, Mohd Sobhi
Mohd Rashid, Sabrina
author_sort Mohamad, Noraihan
collection UUM
description Kesetiaan pelanggan adalah penentu kepada kelangsungan sesebuah perniagaan. Personaliti usahawan merupakan faktor yang dapat mengukuhkan kesetiaan pelanggan. Kajian ini bertujuan mengenal pasti pengaruh personaliti usahawan Islam berteraskan sifat siddiq, amanah, tabligh dan fatonah dalam konteks kesetiaan pelanggan. Kajian tinjauan keratan rentas dijalankan terhadap komuniti institusi pendidikan di negeri Kedah dan Perlis yang membeli produk berkaitan komputer di premis perniagaan komputer yang diusahakan oleh usahawan Islam. Seramai 295 responden dipilih berdasarkan gabungan teknik persampelan bertujuan dan persampelan rawak bersistematik. Analisis Partial Least Squares-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) digunakan untuk menguji model hipotesis kajian. Hasil analisis mendapati personaliti usahawan Islam memberi pengaruh langsung yang signifikan terhadap kepercayaan dan mempengaruhi secara tak langsung terhadap komitmen dan kesetiaan pelanggan. Kesimpulannya, personaliti usahawan yang dibina berdasarkan sifat berkenaan mampu menjamin kelangsungan perniagaan jika dilaksanakan dengan baik oleh usahawan Islam.
first_indexed 2024-07-04T06:41:42Z
format Article
id uum-29536
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:41:42Z
publishDate 2017
publisher UUM Press
record_format dspace
spelling uum-295362023-06-11T14:26:29Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29536/ Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan Mohamad, Noraihan Ishak, Mohd Sobhi Mohd Rashid, Sabrina HF Commerce Kesetiaan pelanggan adalah penentu kepada kelangsungan sesebuah perniagaan. Personaliti usahawan merupakan faktor yang dapat mengukuhkan kesetiaan pelanggan. Kajian ini bertujuan mengenal pasti pengaruh personaliti usahawan Islam berteraskan sifat siddiq, amanah, tabligh dan fatonah dalam konteks kesetiaan pelanggan. Kajian tinjauan keratan rentas dijalankan terhadap komuniti institusi pendidikan di negeri Kedah dan Perlis yang membeli produk berkaitan komputer di premis perniagaan komputer yang diusahakan oleh usahawan Islam. Seramai 295 responden dipilih berdasarkan gabungan teknik persampelan bertujuan dan persampelan rawak bersistematik. Analisis Partial Least Squares-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) digunakan untuk menguji model hipotesis kajian. Hasil analisis mendapati personaliti usahawan Islam memberi pengaruh langsung yang signifikan terhadap kepercayaan dan mempengaruhi secara tak langsung terhadap komitmen dan kesetiaan pelanggan. Kesimpulannya, personaliti usahawan yang dibina berdasarkan sifat berkenaan mampu menjamin kelangsungan perniagaan jika dilaksanakan dengan baik oleh usahawan Islam. UUM Press 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29536/1/IJIB%2002%2001%202017%2024-37.pdf Mohamad, Noraihan and Ishak, Mohd Sobhi and Mohd Rashid, Sabrina (2017) Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan. International Journal of Islamic Business (IJIB), 2 (1). pp. 24-37. ISSN 0127- 662X https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijib/article/view/13367 https://doi.org/10.32890/ijib2017.2.1.3 https://doi.org/10.32890/ijib2017.2.1.3
spellingShingle HF Commerce
Mohamad, Noraihan
Ishak, Mohd Sobhi
Mohd Rashid, Sabrina
Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan
title Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan
title_full Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan
title_fullStr Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan
title_full_unstemmed Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan
title_short Pengaruh Personaliti Usahawan Islam Terhadap Kepercayaan Dalam Mengukuhkan Komitmen Dan Kesetiaan Pelanggan
title_sort pengaruh personaliti usahawan islam terhadap kepercayaan dalam mengukuhkan komitmen dan kesetiaan pelanggan
topic HF Commerce
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29536/1/IJIB%2002%2001%202017%2024-37.pdf
https://doi.org/10.32890/ijib2017.2.1.3
work_keys_str_mv AT mohamadnoraihan pengaruhpersonalitiusahawanislamterhadapkepercayaandalammengukuhkankomitmendankesetiaanpelanggan
AT ishakmohdsobhi pengaruhpersonalitiusahawanislamterhadapkepercayaandalammengukuhkankomitmendankesetiaanpelanggan
AT mohdrashidsabrina pengaruhpersonalitiusahawanislamterhadapkepercayaandalammengukuhkankomitmendankesetiaanpelanggan