Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh Kemahiran Kepimpinan Kendiri dan tingkah Laku Kerja Inovatif terhadap Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Kajian kuantitatif inl menunjukkan kaedah tinjauan guru sekolah kluster seramai 238 orang guru daripada empat buah sekolah kluster yang dipil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wong, Siew Lang
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39374/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39374/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1811136460659621888
author Wong, Siew Lang
author_facet Wong, Siew Lang
author_sort Wong, Siew Lang
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh Kemahiran Kepimpinan Kendiri dan tingkah Laku Kerja Inovatif terhadap Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Kajian kuantitatif inl menunjukkan kaedah tinjauan guru sekolah kluster seramai 238 orang guru daripada empat buah sekolah kluster yang dipilih secara rawak menggunakan Quickscale. Empat set instrumen soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumbalas responden terhadap konstruk yang dikaji: Soal Selidik Kemahiran Kepimpinan Kendiri, Soal Selidik Tingkah Laku Kerja Inovatif, Soal Selidik Pencapaian Sekolah Kluster dan Soal Selidik Efikasi Kendiri Guru. Analisis pengesahan faktor digunakan untuk mendapat indeks padanan model hipotesis dengan data kajian. Modifikasi model dilakukan untuk mendapatkan nilai indeks padanan yang baik (good fit) dalam menentusahkan model pengukuran semua konstruk kajian. Semua model pengukuran digabungkan untuk membentuk Model Persamaan Struktural. Nilai petunjuk padanan model akhir ialah x²) = 105.948, df=41, p=.000 CMIN/df=2.584, GFI=.928, CFI=.964 dan RMSEA=.004 menunjukkan padanan yang balk model modifikasi dengan data kajian. Dapatan kajian menunjukkan Kemahiran Kepimpinan Kendiri mempunyai hubungan yang positif dan signifikan dengan Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak (0.59). Selain itu, Kemahiran Kepimpinan Kendiri juga mempunyai hubungan yang positif dan signifikan dengan Tingkah Laku Kerja Inovatif (0.49). Seterusnya, konstruk Tingkah Laku Kerja Inovatif mempunyai hubungan positif dan signifikan dengan Pencapaian Sekolah Kluster (0.60). Efikasi Kendiri Guru merupakan pengantara separa bagi hubungan antara Kemahiran Kepimpinan Kendiri dengan Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Berdasarkan dapatan kajian, tujuh cadangan kajian lanjutan dikemukakan.
first_indexed 2024-09-24T00:50:52Z
format Thesis
id ums.eprints-39374
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:50:52Z
publishDate 2015
record_format dspace
spelling ums.eprints-393742024-08-05T01:50:33Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39374/ Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak Wong, Siew Lang LB2801-3095 School administration and organization Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh Kemahiran Kepimpinan Kendiri dan tingkah Laku Kerja Inovatif terhadap Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Kajian kuantitatif inl menunjukkan kaedah tinjauan guru sekolah kluster seramai 238 orang guru daripada empat buah sekolah kluster yang dipilih secara rawak menggunakan Quickscale. Empat set instrumen soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumbalas responden terhadap konstruk yang dikaji: Soal Selidik Kemahiran Kepimpinan Kendiri, Soal Selidik Tingkah Laku Kerja Inovatif, Soal Selidik Pencapaian Sekolah Kluster dan Soal Selidik Efikasi Kendiri Guru. Analisis pengesahan faktor digunakan untuk mendapat indeks padanan model hipotesis dengan data kajian. Modifikasi model dilakukan untuk mendapatkan nilai indeks padanan yang baik (good fit) dalam menentusahkan model pengukuran semua konstruk kajian. Semua model pengukuran digabungkan untuk membentuk Model Persamaan Struktural. Nilai petunjuk padanan model akhir ialah x²) = 105.948, df=41, p=.000 CMIN/df=2.584, GFI=.928, CFI=.964 dan RMSEA=.004 menunjukkan padanan yang balk model modifikasi dengan data kajian. Dapatan kajian menunjukkan Kemahiran Kepimpinan Kendiri mempunyai hubungan yang positif dan signifikan dengan Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak (0.59). Selain itu, Kemahiran Kepimpinan Kendiri juga mempunyai hubungan yang positif dan signifikan dengan Tingkah Laku Kerja Inovatif (0.49). Seterusnya, konstruk Tingkah Laku Kerja Inovatif mempunyai hubungan positif dan signifikan dengan Pencapaian Sekolah Kluster (0.60). Efikasi Kendiri Guru merupakan pengantara separa bagi hubungan antara Kemahiran Kepimpinan Kendiri dengan Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Berdasarkan dapatan kajian, tujuh cadangan kajian lanjutan dikemukakan. 2015 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39374/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39374/2/FULLTEXT.pdf Wong, Siew Lang (2015) Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB2801-3095 School administration and organization
Wong, Siew Lang
Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_full Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_fullStr Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_full_unstemmed Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_short Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_sort pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di sarawak
topic LB2801-3095 School administration and organization
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39374/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39374/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT wongsiewlang pengaruhkemahirankepimpinankendiridantingkahlakukerjainovatifterhadappencapaiansekolahklusterdisarawak