Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19

Kajian ini bertujuan untuk mengetengahkan dan menyelidik cabaran yang dihadapi oleh pihak perkhidmatan kurier dan pengguna akibat daripada peningkatan penggunaan perkhidmatan kurier dalam kalangan masyarakat semenjak Pandemik Covid-19 yang melanda Malaysia. Satu tinjauan dalam talian digunakan untuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Md. Danial, Nor Farahin, Md. Afif, Nor Fatihah, Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Format: Article
Language:English
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/97463/1/NorFatihahMd2021_CabaranTerhadapPihakPerkhidmatanKurier.pdf
_version_ 1796866428183248896
author Md. Danial, Nor Farahin
Md. Afif, Nor Fatihah
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
author_facet Md. Danial, Nor Farahin
Md. Afif, Nor Fatihah
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
author_sort Md. Danial, Nor Farahin
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengetengahkan dan menyelidik cabaran yang dihadapi oleh pihak perkhidmatan kurier dan pengguna akibat daripada peningkatan penggunaan perkhidmatan kurier dalam kalangan masyarakat semenjak Pandemik Covid-19 yang melanda Malaysia. Satu tinjauan dalam talian digunakan untuk mengumpul data. Terdapat 50 responden dalam kajian ini yang terdiri daripada 20 lelaki dan 30 wanita. Antara syarikat perkhidmatan kurier yang terdapat dalam kutipan data adalah Pos Malaysia dan J&T Express. Pengutipan data dilakukan kepada responden dalam anggaran umur yang berbeza dengan menilai perkhidmatan kurier pilihan pengguna, faktor kecenderungan membeli secara atas talian, kuantiti barangan yang dipesan, kepuasan terhadap perkhidmatan kurier. Keputusan daripada kajian tersebut didapati terdapat beberapa cabaran penggunaan perkhidmatan kurier yang dihadapi oleh pengguna sekaligus memberikan impak kepada pihak perkhidmatan kurier tersebut.
first_indexed 2024-03-05T21:12:00Z
format Article
id utm.eprints-97463
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T21:12:00Z
publishDate 2021
publisher Secholian Publication
record_format dspace
spelling utm.eprints-974632022-10-10T08:20:30Z http://eprints.utm.my/97463/ Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19 Md. Danial, Nor Farahin Md. Afif, Nor Fatihah Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetengahkan dan menyelidik cabaran yang dihadapi oleh pihak perkhidmatan kurier dan pengguna akibat daripada peningkatan penggunaan perkhidmatan kurier dalam kalangan masyarakat semenjak Pandemik Covid-19 yang melanda Malaysia. Satu tinjauan dalam talian digunakan untuk mengumpul data. Terdapat 50 responden dalam kajian ini yang terdiri daripada 20 lelaki dan 30 wanita. Antara syarikat perkhidmatan kurier yang terdapat dalam kutipan data adalah Pos Malaysia dan J&T Express. Pengutipan data dilakukan kepada responden dalam anggaran umur yang berbeza dengan menilai perkhidmatan kurier pilihan pengguna, faktor kecenderungan membeli secara atas talian, kuantiti barangan yang dipesan, kepuasan terhadap perkhidmatan kurier. Keputusan daripada kajian tersebut didapati terdapat beberapa cabaran penggunaan perkhidmatan kurier yang dihadapi oleh pengguna sekaligus memberikan impak kepada pihak perkhidmatan kurier tersebut. Secholian Publication 2021-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/97463/1/NorFatihahMd2021_CabaranTerhadapPihakPerkhidmatanKurier.pdf Md. Danial, Nor Farahin and Md. Afif, Nor Fatihah and Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan (2021) Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6 (11). pp. 211-220. ISSN 2504-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1152 DOI:10.47405/mjssh.v6i11.1152
spellingShingle L Education (General)
Md. Danial, Nor Farahin
Md. Afif, Nor Fatihah
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19
title Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19
title_full Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19
title_fullStr Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19
title_full_unstemmed Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19
title_short Cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik Covid-19
title_sort cabaran terhadap pihak perkhidmatan kurier dan pengguna semasa pandemik covid 19
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/97463/1/NorFatihahMd2021_CabaranTerhadapPihakPerkhidmatanKurier.pdf
work_keys_str_mv AT mddanialnorfarahin cabaranterhadappihakperkhidmatankurierdanpenggunasemasapandemikcovid19
AT mdafifnorfatihah cabaranterhadappihakperkhidmatankurierdanpenggunasemasapandemikcovid19
AT mohdisharmohamadizzuan cabaranterhadappihakperkhidmatankurierdanpenggunasemasapandemikcovid19